Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Anouk vond de liefde van haar leven in de jungle van Costa Rica!

Rincon de la Vieja

Lijkt wonen en werken in een tropisch land jou ook wel wat?
Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en krijg je een kijkje in hun leven. Momenteel is reizen nog steeds lastig en we hopen dat er snel verandering in komt. In de tussentijd kun je even wegdromen bij de reisverhalen en foto’s.

Vandaag nemen we een kijkje in het leven van de reislustige Anouk. Ze woont sinds een paar jaar in Costa Rica, waar ze de liefde van haar leven heeft gevonden. Volg haar live op Instagram én op haar website. Benieuwd naar haar avonturen? Lees dan snel verder….

Even voorstellen

Ik ben Anouk, dertig jaar en woon sinds 2017 in Costa Rica. Ik houd van reizen en van het ontdekken van nieuwe culturen. Ik ben ook een aantal keer alleen op reis geweest, binnen Europa of verder weg. Mijn eerste verre reis was met een vriendin in 2012, voor twee maanden vertrokken we naar Azië. We startten in Singapore en via Maleisië, Cambodja trokken we via het zuiden naar het noorden van Vietnam. In 2015 bezocht ik samen met een vriendin Nepal, dit is een van mijn favoriete bestemmingen geworden. Later dat jaar ging ik zelf voor drie maanden op reis naar Azië. Ik vloog naar Thailand, trok over land naar Laos, vloog naar China en ging terug om Thailand verder te verkennen. Binnen Europa heb ik zelf een stedentrip gemaakt naar Berlijn en Dublin. In 2017 ging ik alleen op vakantie naar Costa Rica en Nicaragua. Die vakantie liep uiteindelijk heel anders dan ik had gedacht.

De interesse voor reizen zat er op de een of andere manier al vroeg in. Eigenlijk wilde ik tijdens de middelbare school naar het buitenland voor een jaar high school, maar daar staken mijn ouders toen nog een stokje voor. Na het afronden van mijn bachelor konden ze me niet meer tegenhouden.

Rincon de la Vieja
Eliseo en Anouk

Wat voor type reiziger ben je?

Als ik op reis ga plan ik ongeveer een route, maar ik leg nog niets vast. Meestal houd ik me ook wel aan de route, maar er is natuurlijk altijd ruimte om ergens iets langer te blijven of om juist wat eerder weg te gaan. Ik probeer altijd iets van de geschiedenis te leren en ik slenter graag ongepland door de straten van de bestemming. Ik vind het heerlijk om het dagelijkse leven te observeren. Door te verdwalen kom je ook vaak de meest leuke, onverwachte dingen tegen. De bestemmingen koos ik op het makkelijk kunnen reizen met het ov en waar ik me prettig bij voelde om er als vrouw (alleen) naartoe te gaan. Als een bepaalde plek bijzonder is door iets wat er in het verleden is gebeurd, dan reis ik daar graag voor om. Ik reis ook graag buiten de gebaande paden.

Onze straat Costa Rica

Reizen en werken in het buitenland

Nooit heb ik gedacht aan emigreren. Toch ben ik in Costa Rica ben gaan wonen voor de liefde. In 2017 ging ik voor een half jaar naar Costa Rica. Tijdens mijn vakantie in datzelfde jaar kreeg ik het aanbod om op een huis te gaan passen en om de bijbehorende lodge te gaan beheren. In Nederland was ik al lange tijd op zoek naar werk passend bij mijn diploma, dus een kans om iets heel anders te gaan doen greep ik graag met beide handen aan. Omdat ik het niet alleen kon doen en het in een totaal andere omgeving was dan ik kende vanuit Nederland werd er een collega voor mij gezocht. Dit was Eliseo. Al snel nadat we elkaar ontmoette werden we verliefd. Het half jaar vloog voorbij, we hadden het heel erg naar ons zin en wilden graag samen verder gaan.

Emigreren naar Costa Rica

Zonder al te veel voorbereidingen ben ik verhuisd. Nadat ik mij uit moest schrijven in Nederland heb ik een tijdje in een grijs gebied geleefd: in Costa Rica verbleef ik namelijk nog op een toeristenvisum. Deze is geldig voor 90 dagen en hierna moest ik het land even verlaten voordat ik weer terug kon komen. Ik koos ervoor om buurlanden Nicaragua en Panama te bezoeken of ik plande een bezoek aan Nederland. Nadat we getrouwd zijn kon ik een verblijfsvergunning aanvragen. Na het opstarten van de aanvraag duurde het vier maanden voordat we alles compleet hadden en toen was het nog negen maanden wachten voordat ik mijn identiteitsbewijs in handen had. In eerste instantie krijg ik een tijdelijke verblijfsvergunning: tot drie jaar moet ik de vergunning elk jaar opnieuw aanvragen. Daarna kan ik een permanente aanvragen.

Een eigen lodge in Dos Bocas

Eliseo wilde graag terug naar Dos Bocas. Dit is het dorp waar hij is opgegroeid en waar zijn familie woont. We hadden de gelegenheid om op de grond van mijn schoonouders ons huis te bouwen en om onze eigen lodge te beginnen. Dos Bocas is een dorp op het platteland van Costa Rica en we wonen best afgelegen. Dat was natuurlijk een hele omschakeling voor mij, voordat ik naar Costa Rica woonde ik in het centrum van een Nederlandse stad.

In Costa Rica zijn er niet echt heel ingrijpende maatregelen geweest als gevolg van de pandemie. We zijn samen twee keer op pad geweest om nieuwe bestemmingen te ontdekken. Voor onze inkomstenbron is het wel erg ingrijpend geweest. We hebben onze lodge momenteel gesloten omdat de verwachtingen op meer toerisme na een jaar nog niet anders waren. Eliseo heeft elders in Dos Bocas en ik werk tijdelijk in Nederland.

Miereneter Costa Rica
Wandelen in Costa Rica

Een dag uit jullie leven in Costa Rica

In Costa Rica leven we met het ritme van de natuur. We worden tussen 5:00 en 6:00 wakker, dan komt ook de zon op. Een wekker zetten we bijna nooit. Eliseo gaat naar zijn familie om koffie te drinken en een broodje te eten. Later op de ochtend ontbijten ze met gallo pinto: rijst en bonen met iets erbij. Ik sla deze zelf vaak over, ik start de dag toch graag met een bakje yoghurt.

Dos Bocas kent een tropisch klimaat: het is hier vochtig en overdag is het warm. De zon is erg sterk. Inspanningen verrichten heeft hier een ander effect, zeker voor iemand die deze omstandigheden niet gewend is. Ik krijg dan ook een knalrood hoofd als ik hard aan het werk ben en ik zweet me al snel een ongeluk.

Wandelen met de honden

Omdat de temperatuur in de ochtend zeer aangenaam is ga ik dan met onze honden wandelen. Hier hoeven ze niet aan de lijn en ze hebben alle ruimte om rond te rennen. Vaak ga ik met ze naar de rivier waar ze ook lekker kunnen zwemmen, ik duik er zelf soms ook bij. In onze directe omgeving leven diverse wilde dieren, echter zie ik ze zelf maar af en toe voorbij komen. Maar door de honden weten we dat ze er wel degelijk zijn. Als hun neus een spoor oppikt rennen ze erachter aan, zo de weilanden en de bossen in. Vaak zijn ze snel weer terug, maar heel af en toe blijven ze uren weg… Dat vind ik dan wel spannend en dan hoop ik zo dat er maar niks gebeurt.

De rest van de vroege ochtend houd ik me met huishoudelijke taken bezig of werk ik in de tuin. Ik heb echt een nieuwe hobby gevonden in tuinieren. Alles groeit hier zo snel! Ik heb allerlei stekjes van planten en ik probeer zelf wat dingen te verbouwen.

Strand Drake Bay Costa Rica

Seizoenen in Costa Rica

Als het echt warm wordt blijf ik binnen en werk ik vaak achter mijn laptop. Na 16:00 zakt de zon achter de heuvels en koelt het wat af. Als het weer ernaar is ga ik nog een stuk wandelen met de honden. Rond 18:00 is het donker. Omdat Costa Rica dicht bij de evenaar ligt zit hier door het jaar weinig verschil in. Het schemert ook niet, het is altijd heel snel donker. Vaak gaan we tussen 20:00 en 21:00 slapen. Overdag is het erg warm, maar gelukkig is de temperatuur vrijwel altijd zeer aangenaam om te slapen.

Het weer heeft invloed op ons dagelijks leven, met name het regenseizoen. De zomer loopt ongeveer van december tot mei. De maanden maart en april zijn de droogste maanden. Tijdens de heldere zomernachten genieten we van een prachtige sterrenhemel. Als eenmaal de eerste regenbuien weer vallen knapt de natuur meteen een stuk op. Groen wordt groener. Ook het stof van de weg wordt van de planten afgespoeld. Tijdens de zomer droogt de was met de felle zon als een tierelier. Heerlijk! Als veel regent moeten we langer wachten. Je kunt je voorstellen dat we bepaalde klussen ook beter in de zomermaanden kunnen doen dan in de regenperiode. We kunnen de dag dan beter benutten. In de regentijd voelen sommige dagen kort wanneer het in de middagen regent.

Eten uit de natuur
Ananas Costa Rica

Voor- en nadelen van het wonen in Costa Rica

Ik verhuisde natuurlijk voor de liefde en omdat we in Costa Rica makkelijker samen een start konden maken. Maar Dos Bocas is ook echt mijn thuis geworden. Als ik een tijdje weg ben geweest en we draaien in het dichtstbijzijnde dorp de laatste acht kilometer onverharde weg in voel ik fysiek een verandering. Dan voel ik rust in mijn lichaam. Ik geniet ontzettend van de ruimte en natuur om ons heen. Al helemaal wanneer ik een wild dier zie! Daar word ik zo blij van.

Het lastige van verhuizen naar een ander land is dat àlles anders is. Je moet kennis maken met alle regels en wetten van het land. Je kunt niet meer de dingen doen zoals je gewend bent vanuit Nederland en dat kost veel energie. En dan is alles ook nog eens in een andere taal. Die heb ik me gelukkig wel snel eigen kunnen maken.

Een grappige ervaring op reis

In Laos was ik in een stad die maar weinig door toeristen bezocht wordt. Ik was een van de weinigen in het hotel en voelde me dan ook een beetje alleen. Het kleine restaurant om de hoek was ook de enige met een Engelstalige menukaart dus ik ging voornamelijk hier eten. Ik kwam erachter dat het zoontje van de eigenaren een kleine dondersteen was. Hij was denk ik een jaar of vijf en hij probeerde zijn ouders steeds voor de gek houden. De slippers die ze voor het restaurant uitdeden zette hij bijvoorbeeld om de hoek uit het zicht. Ook bracht hij steeds flessen water naar de mensen die kwamen eten. Het waren kleine grapjes, helemaal niet op een brutale manier dus het was steeds heel schattig. Toen leerde ik dat je tijdens het reizen altijd en overal leuke herinneringen kunt maken, ook als het in eerste instantie niet helemaal is zoals je verwacht.

Een onvergetelijke ontmoeting

In het zuiden van Laos ontmoette ik de Zwitserse Renée. We hadden meteen een klik. We ontdekte dat we hetzelfde plan hadden: een jungle trek met overnachting. Dat plan pakten we samen op en we hebben de beste tijd samen gehad. Ik heb zo gelachen! Later in Thailand konden we elkaar nog opzoeken en ze is ons opkomen zoeken in Costa Rica. Zes jaar later hebben we dus nog steeds contact.

We hebben het zelf gelukkig niet meegemaakt, maar de aardbeving in Nepal in 2015 liet me erg schrikken. We waren toen net twee weken terug in Nederland en we konden ons zó goed voorstellen wat de impact was.

Let’s talk money

Wij leven vrij basic op het platteland van Costa Rica. Een klein deel van ons eten komt direct uit de natuur en we gaan er niet zoveel op uit. In onze directe omgeving hebben we ook geen voorzieningen: we moeten eerst twintig minuten rijden voor we bij het dichtstbijzijnde dorp zijn. We betalen geen huur en we delen de wifikosten met mijn schoonfamilie. Het prijsniveaus in de supermarkten is te vergelijken met Nederland terwijl de lonen hier lager liggen. We gaan voornamelijk voor de producten die in Costa Rica geproduceerd zijn, op geïmporteerde producten wordt namelijk meer belasting geheven. Tijdens het wekelijkse bezoek van de groenteboer besteed ik ongeveer 15 euro. Kaas kopen we bij een van de families in het dorp, een kilo kost ongeveer vier euro.

Het leven in Costa Rica

Als we naar de stad gaan voor bijvoorbeeld inkopen of voor een afspraak bij de bank of gemeente, dan eten we buiten de deur. Bij de lokale restaurants (de soda’s) kun je voor vijf of zes euro een goed bord eten krijgen. Omdat georganiseerde trips in Costa Rica duur zijn kiezen we daar bijna nooit voor. De entree voor bijvoorbeeld nationale parken is voor residenten vaak maar een paar euro. Gaan we ergens overnachten, dan kiezen we voor een overnachting die 20 tot 30 euro per persoon kost.

Je kunt in principe alles vinden in Costa Rica, maar wil je op het budget letten dan kies je het beste voor de lokale producten. Fruit en groente kun je het beste op de markt kopen en reizen buiten de gebaande paden wordt beloond met lagere prijzen.

Platteland Costa Rica
Toekans Costa Rica

Reistips voor Costa Rica

Voor wie van avontuur en natuur houdt zou ik Costa Rica zeker aanraden als vakantiebestemming. Het land is niet veel groter dan Nederland, maar het is zo divers! Verschillende microklimaten maken dat er overal weer andere dieren en planten te vinden zijn. Er zijn behoorlijk wat hoogteverschillen en daardoor kan het op sommige plekken ook gewoon koud zijn. De bevolking is aardig en behulpzaam en er is voor elk wat wils. Watervallen, stranden, regenwouden… Ongerept en puur.
Het mooiste is om Costa Rica met een huurauto te verkennen. Op die manier kun je lekker buiten de gebaande reizen en ook de minder bekende en dus minder drukke plekken ontdekken. Het openbaar vervoer is goedkoop, maar dit vergt wel iets meer planning omdat er vaak geen snelle verbindingen zijn. Hierdoor ben je vaak ook meer tijd kwijt aan het reizen.

De mooiste plekken in Costa Rica

Costa Rica staat bekend als een duur land en op bepaalde vlakken is dat ook zo. Op de toeristische plekken ligt het prijsniveau hoger en in de supermarkt betaal je relatief veel voor producten die geïmporteerd zijn. Ook georganiseerde tours kunnen duur zijn. Maar kijk je iets verder, dan zijn er zeker dingen waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Zo kun je in de soda’s (de lokale restaurants) voor 5 à 6 euro een goed bord eten krijgen en kun je veel plekken ook zelfstandig bezoeken waarbij de entree tussen de $10 en $15 ligt.

Een aantal bestemmingen die ik kan aanraden zijn:

• Dos Brazos op schiereiland Osa
  • Natuurreservaat Cloudbridge in San Gerardo de Rivas
  • De hangbruggen in regio Quepos van Los Campesinos
  • Het blauwe water van Rio Celeste
  • De vulkanische activiteit van nationaal park Rincón de la Vieja
Luiaard Costa Rica

What’s next?

Ik hoop nog meer van Costa Rica te gaan ontdekken. Zo ben ik nog niet aan de Caribische kant geweest, dat schijnt weer heel anders zijn dan de regio van Dominical waar wij wonen. Omdat er nog zo veel te zien is heb ik niet de wens om naar andere landen te gaan. Hoewel het natuurlijk wel leuk is als Eliseo weer een keer mee naar Nederland kan gaan.

Plan niet te veel en laat je leiden door wat er op je pad komt! Je ontmoet de leukste mensen onderweg en je kunt toch nooit helemaal voorspellen hoe het precies loopt.

Hoe ziet jouw droomleven eruit?

We zouden graag in Dos Bocas willen blijven wonen. We genieten van de rust en de ruimte om ons heen. Omdat de pandemie alles op z’n kop heeft gezet weten we nog niet zo goed op welke manier we verder kunnen gaan. We hopen volgend jaar weer een begin met de lodge te kunnen maken, bijvoorbeeld met alleen onze kampeerplek. Eliseo heeft gelukkig werk in het dorp. We kunnen kijken of we iets meer zelfvoorzienend kunnen leven, ik zou het leuk vinden om een kleine moestuin te verzorgen. Ik zou graag willen blijven schrijven en ik probeer iets meer inkomsten uit mijn website te halen. Momenteel ben ik bezig met een ebook over de eerste vier jaar in Costa Rica en ik zou graag een reisgids met praktische tips willen maken. We hebben allerlei ideeën, maar gezien de omstandigheden is het nog even afwachten hoe het er precies uit gaat zien.

Wandelen met de honden

Wat een heerlijk verhaal weer! Wij worden hier echt super blij van: mensen die hun hart volgen en het avontuur aangaan. Ben jij wel eens in Costa Rica geweest? Ben je van plan snel weer op reis te gaan, heb je vast wat aan ons blog over het vinden van goedkope vliegtickets.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten of volg ons op Instagram

Zit jij momenteel ook in het buitenland of op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier binnenkort ook!