Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Weg uit Nederland: dit koppel woont op het Griekse eiland Karpathos

karpathos

Heb je er weleens aan gedacht om te emigreren naar een ander land? Wij hebben zelfs serieus geprobeerd om naar Australië te emigreren. Elk jaar emigreren er flink wat Nederlands naar andere landen, van Frankrijk tot Canada. Het gras is heus niet altijd groener aan de overkant, maar de meeste mensen hebben er geen spijt van. En terug kan altijd nog toch? Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Vincent en Athina wonen inmiddels zo’n 1,5 jaar op het Griekse eiland Karpathos en dat bevalt erg goed. Zó goed dat ze besloten om een online reisgids te beginnen. Ze delen alle informatie en tips over dit eiland op Instagram en hun website The Karpathos Guide.
Nieuwsgierig hoe hun leven eruit ziet? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Kalimera! (Goedemorgen in het Grieks), wij zijn Athina (28) en Vincent (31). We komen allebei uit ’t Westland, Wateringen om precies te zijn. Als kind kwam ik (Athina) altijd al op het Griekse eiland Karpathos, maar toen ik ouder werd had ik besloten dat ik de wereld wilde ontdekken. Na drie andere landen te hebben bezocht samen, kwamen we allebei tot de conclusie: Karpathos is toch wel erg lekker en echt thuiskomen voor ons. En toen er een kans kwam pakten we die: we kochten een vakantiehuis.

Uiteindelijk ging het ook wel kriebelen om voor langere tijd naar Karpathos te gaan. En dus verkochten we ons huis in Nederland en vertrokken we naar ons nieuwe thuis. Ik werkte in Nederland als administratief medewerker en zegde mijn baan op om me volledig te focussen op ons eigen bedrijf The Karpathos guide. Vincent bleef bij zijn oude bedrijf werken maar ging van 5 naar 3 werkdagen per week. Hij werkt bij een kassenbouw bedrijf als projectmanager en omdat het om kassen over de hele wereld gaat, kan dat allemaal online. Momenteel heeft hij een project in China & Frankrijk.

Vincent en Athina Karpathos
vakantiehuis Karpathos

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Wij zijn niet echt een bepaald type reizigers. We gaan ook weinig op reis dus zouden sowieso ons zelf niet als reizigers omschrijven, haha! Wanneer we op vakantie gaan, doen we het vooral rustig aan. Ik (Athina) ben snel overprikkeld en dus doen wij niet aan backpacken of rondreizen. Dat is vaak gewoon te druk. We houden liever van een zonvakantie, met af en toe wat activiteiten tussen door zoals windsurfen of een wijnproeverij. En verder gewoon lekker naar diverse stranden en lekker uiteten.

Waarom emigreren naar Karpathos?

Karpathos was voor ons een logische stap en voelde totaal niet als ‘in het diepe springen’. Ons verhaal begint eigenlijk bij mijn (Athina’s) ouders. Zij gingen voor het eerst naar Karpathos in 1994 toen mijn moeder zwanger was van mij. We zeggen ook vaak dat daar mijn liefde voor het eiland vandaan komt en ik me daarom zo thuis voel hier haha! Vervolgens zijn ze in 2004 (ik was toen 9 jaar) nog een keer naar het eiland gegaan. Mijn ouders droomde altijd al van een huis op een Grieks eiland en die vakantie kochten ze ineens een vakantiehuis. Ik kan me vooral herinneren dat mijn moeder en ik naar het strand gingen ’s morgens terwijl mijn vader allerlei papierwerk moest regelen. Ook werden we uitgenodigd voor een familiediner bij de verkoper: echt heerlijk Grieks!

Griekse haven
Must do Greece

Vakantiehuis kopen op Karpathos

Sinds dat jaar heb ik geen jaar overgeslagen en ging ik altijd twee keer per jaar naar Karpathos. Vincent en ik zijn sinds 2011 samen, hij ging in 2012 voor het eerst mee, waarna meerdere jaren volgende. We hadden het er wel eens over dat we hier ook ooit wel een vakantiehuis zouden willen (zo rond de 40 jaar dachten we). Nou die 40 jaar werd bijna de helft. We waren 22 en 25 toen het huis naast mijn ouders te koop stond voor een bizar lage prijs en dus moesten we beslissen. Want als we het nu niet doen, krijg je dan ooit nog zo’n toffe kans? En dus kochten we in 2017 ons eigen vakantiehuis op het eiland.

Totaal niet spannend voor ons. Het voelde heel normaal en omdat mijn ouders het al hadden gedaan wisten we ook al wel het e.e.a. van wat we moesten regelen. En eigenlijk heb je ook niet veel nodig voor een huis in Griekenland. Het papierwerk duurt lang en als je een makelaar hebt regelt die dat gelukkig, want een advocaat is verplicht in Griekenland bij het kopen van een huis. Maar verder heb je over het algemeen alleen een belastingnummer (AFM-nummer) nodig en die heb je snel aangevraagd bij het belastingkantoor waar je wilt gaan wonen.

Wonen en werken in het buitenland

De eerste drie jaar bezochten we ons vakantiehuis regelmatig, maar we hadden al snel zoiets: hoe zou het zijn om hier voor lange tijd te verblijven? En dus namen we in 2021 ontslag en besloten voor acht maanden naar Karpathos te gaan. Na twee maanden wisten we het al: we gaan hier wonen! Voor ons niet perse een bijzondere en enge stap, al vinden veel anderen natuurlijk van wel. Ons gaf het vooral veel rust, dit is wat we willen. Daarnaast kwamen we al zolang op het eiland, dat het ook niet spannend was alsof je helemaal nieuw op een plek komt en daar besluit te wonen. Karpathos was voor ons al thuis. We zijn toen naar Nederland gevlogen om ons huis te verkopen, sliepen nog een maand in een hotel en 6 januari 2022 was het zover: met de auto naar Karpathos om daar ons leven voort te zetten.

Karpathos trouwen
Foto: Shelena van de Voorde

We hadden altijd al de droom om te trouwen in Griekenland en op 10 september 2022 was het zover. Al onze dierbaren waren aanwezig, we hadden een fantastische trouwdag. Iedereen bleef na de bruiloft nog bijna een week, dus we hebben veel tijd met elkaar kunnen doorbrengen.

Een dag uit jullie leven

Elke ochtend worden wij wakker zonder wekker. De zon is onze natuurlijke wekker en meestal staan we tussen 06.00 en 07.00 uur op. Dan is het tijd voor een kopje koffie en begint onze werkdag. Vincent heeft vanwege zijn werk een vast schema op maandag, woensdag en vrijdag en werkt die dagen van 08.00 uur tot 16.30 uur. Ik werk ondertussen aan onze eigen bedrijven The Karpathos guide & Must do Greece en tussendoor ben ik bezig met het huishouden of ga ik lekker een boek lezen buiten op ons balkon.

Ik zorg op deze dagen ook dat we – zodra Vincent klaar is met werken – direct kunnen eten, want om 17.30 uur stappen we de auto in om te gaan kickboxen. Dat doen we drie keer per week 1,5 uur. Rond 20.15 uur zijn we dan weer thuis, gaan we douchen en is het daarna vaak tijd voor een serie of luisteren we een true crime podcast. We liggen altijd vroeg in bed dus zo tussen 21.00 en 22.00 uur gaat het licht uit hier haha!

Griekse haven
Must do Greece

Voor- en nadelen van wonen op Karpathos

Karpathos is heerlijk, maar we snappen zeker dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Wat vooral belangrijk is om te weten is dat de winters hier ‘saai’ zijn. Wij vinden dat heerlijk en vermaken ons prima, maar als je van jezelf weet dat je veel extern vermaak nodig hebt, dan ga je het hier niet leuk vinden. Je kunt hier niet even gaan winkelen voor nieuwe kleren, naar de bioscoop of een dagje naar een pretpark. In de winter zijn er hooguit tien restaurants open en that’s it.

We vinden vooral de rust heel fijn hier. In Nederland ben vooral ik (Athina) ontzettend snel overprikkeld. Met mijn gezondheid gaat het niet altijd goed en ik heb regelmatig migraine. Voor mij is het hier dan ook een stuk fijner, omdat er veel minder prikkels zijn. Het is nu daarom wel nóg heftiger als we even in Nederland zijn helaas. Verder missen we weinig uit Nederland, maar het is wel jammer dat we ver van onze vrienden af wonen en dus niet zomaar even samen leuke dingen kunnen doen. We zijn wel regelmatig nog in Nederland voor Vincents werk en ook komen er zo nu en dan vrienden deze kant op dus dat is wel erg gezellig!

kerk Karpathos
Kato Lako beach strand Karpathos

Grappige momenten op Karpathos

Er komen gelijk twee dingen bij ons naar boven, allereerst onze elektra rekening. We hadden dit huis al vier jaar voordat we er echt gingen wonen. De elektra rekening was altijd laag, maar we kwamen natuurlijk alleen zes weken per jaar voor vakantie, dus daar keken we destijds niet van op. Nu we hier echt gingen wonen bleef de rekening zo laag en hadden we alleen maandelijks onze vaste lasten eigenlijk. Later bleek dat we niet goed waren aangesloten (was niet onze schuld), maar we betaalden dus al die jaren niet voor ons verbruik. Oeps. Nu zijn hier ook geen slimme meters, dus er viel niets terug te betalen.

En ook ons volgende grappige moment heeft de maken met de typische bureaucratie in Griekenland. We hebben hier een scooter en in tegenstelling tot in Nederland heeft deze ook een soort APK nodig. Nou is dat ding helemaal verrot en doen vele dingen het niet meer, maar goed het rijdt. We gingen er dan ook vanuit dat het nooit door de keuring zou komen met o.a. een kapot dashboard (we kunnen de km stand, snelheid & hoeveelheid benzine niet aflezen) en het knipperlicht deed het niet. We stonden er dus nogal zenuwachtig te wachten, maar dan 15 minuten kwam de beste man met onze keuring naar buiten: goedgekeurd! Tsja, het blijft bijzonder hier.

Let’s talk money

Ons huis op Karpathos is volledig afbetaald, we hebben geen hypotheek meer. We betalen maandelijks ongeveer €60,- aan elektra en  €15,- aan water. De meeste maanden hebben we geen verwarming nodig, maar in de wintermaanden wel. We hebben daarvoor een houtkachel (geen centrale verwarming hier haha!) en bestellen voor zo’n €150,- aan hout voor een winter.

Daarnaast geven we samen iets van €650,- uit aan andere zaken zoals boodschappen, verzekeringen en abonnementen voor onze telefoons, Spotify, Kobo en Kindle. Boodschappen zijn voor ons het duurst. Groenten en fruit is heel goedkoop, maar andere producten zijn echt ontzettend duur. Dan merk je wel dat je op een redelijk afgelegen eiland woont. Voor 1kg yoghurt betaal je al snel 5 euro en een bak feta 7 euro. We gaan af en toe uit eten en geven €90 per maand uit aan onze kickbox lessen.

wonen op Karpathos
karpathos wonen

Tips voor andere reizigers

Wij hebben niet voor niets onze Karpathos reisgids (e-book), we vinden het fantastisch om tips over het eiland te delen. Laten we onze top 5 restaurants doen, afhankelijk van waar je zin in hebt:

• Ellinikon
    Dit is een restaurant in het centrum van de hoofstad Pigadia en het fijne aan dit tentje is dat ze in de winter ook open zijn! Dit is echt een lekker restaurant waar je goede Griekse gerechten kunt eten. Daarnaast hebben ze ook dagelijks vers eten op de kaart staan en kun je in de keuken kijken wat ze die dag serveren.

• Erasmiras
    Iedereen wil altijd weten waar je de lekkerste pita gyros kunt halen. Wat ons betreft is dat bij Erasmiras in Pigadia. Geen tent om gezellig te dineren, maar echt top als je even een pita gyros wilt afhalen!

• En Plo
    Voor eigenlijk alles kun je bij En Plo terecht of je nu wilt ontbijten, lunchen, dineren of alleen een drankje wilt doen. Het is een super fijne loungeplek aan de boulevard. Qua eten kun je o.a. burgers, sandwiches en wraps verwachten.

• Al Porto
    Dit is onze favoriete pizzaria hier, veel beter dan de tenten die we in Nederland kennen. De eigenaren komen uit Italië en maken echt de lekkerste verse pizza’s! Wat we vooral zo fijn vinden hier, is dat de pizza’s echt ultra dun zijn, waardoor je niet hele happen deeg naar binnen aan het werken bent.

• Mama cuisine & Marinas
    Tussen deze twee kunnen wij altijd maar moeilijk kiezen. Beide Griekse tavernas zitten naast elkaar in de kleine haven van Finiki en serveren echt verrukkelijke gerechten. Perfect ook om mezze (kleine gerechtjes) te bestellen en te delen met elkaar. Mama cuisine is echt een topper als het gaat om vis en bij Marinas zijn de dolmades heel bijzonder. Dit zijn wijnbladeren gevuld met rijst. Wat speciaal is aan deze dolmades, is dat het de ‘kasos’ variant is en naast rijst ook gevuld is met beef.
Karpathos guide
Grieks eten

What's next?

Het huis waar nu wonen is nog prima, maar willen hier uiteindelijk iets laten bouwen. Dat klinkt heel luxe en dat is het ergens ook wel, maar op een Grieks eiland is dit vrij normaal in tegenstelling tot Nederland. Het huis waar we nu wonen is 50m2. En omdat we allebei vanuit huis werken, doen we dat allebei aan de eettafel. Boven slapen we en is onze douche. Een prima huis, want je bent vaak buiten. In de toekomst willen we graag wat groter wonen, zodat we allebei een werkruimte / kantoor hebben en een extra kamer voor als vrienden langskomen. We zijn langzaam aan stukken grond aan het bekijken en onderzoek aan het doen. Alles op ons gemak, want het heeft geen haast.

We kijken ernaar uit om bedrijven The Karpathos guide en Must do Greece nog meer te laten groeien de komende jaren. Spannende ontwikkelingen: Vincent is met een goede vriend ook een bedrijf aan het opzetten.

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

We hebben niet per se een 5 of 10 jarenplan. Al staat wel vast dat we graag groter zouden willen wonen met een eigen terrein in de toekomst. Verder doen we vooral waar we zin in hebben en vinden we vooral de vrijheid belangrijk. We moeten er niet meer aan denken om in Nederland te wonen en 9 tot 5 aan te houden.

zonderondergang karpathos

Je zou toch bijna meteen je koffers pakken en naar Griekenland vertrekken als je dit zo leest 😉 Niet iedereen heeft het ‘geluk’ dat ouders al een vakantiehuis hebben, maar er zijn genoeg mogelijkheden. Op Karpathos zijn we nog nooit  geweest, maar wel op een ander heel mooi Grieks eiland: Lefkas

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!

Zit jij momenteel voor een langere tijd in het buitenland of woon je op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier ook!