Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Reisverslag week 9 & 10 | Koh Samui & Koh Phangan

koh samui

Deze week geven we weer een update van onze avonturen, zodat je een beetje mee kan reizen. Momenteel zijn we aan het island hoppen in de Golf van Thailand. Lekker op pad met de scooter naar leuke restaurantjes, gave uitzichtpunten en witte zandstranden. Lees je weer mee? Laat gerust een berichtje achter onder dit blog of volg ons op Instagram !

–> NIEUW: abonneer je nu alvast op ons Youtube Kanaal. We zijn momenteel druk bezig om reisvideo’s vol met onze persoonlijke ervaringen en tips te maken. Abonneren is gratis en zo gedaan 🙂 Je helpt ons daar enorm mee en support ons harde werk. Bedankt alvast!

Vaarwel Chiang Mai, hallo Koh Samui!

Vandaag vliegen we van Chiang Mai via Bangkok naar Koh Samui. Dit is de snelste, maar ook de duurste optie. Het alternatief is eerst met de trein (10 uur naar Bangkok) en vanaf daar met een nachtbus zo’n 12 uur rijden naar het zuiden (Surat Thani) en vanaf daar een ferry naar het eiland Koh Samui. We zijn onderhand een beetje ‘reismoe’ dus betalen liever wat meer dan twee dagen kwijt te zijn aan reizen. Zelfs met deze snellere vluchten, ben je nog de hele dag kwijt. We komen dan ook in de avond aan bij onze geboekte bungalow, vlak aan het strand. De reviews waren allemaal vrij goed, maar wij vinden het huisje nogal tegenvallen en we zijn echt niet veeleisend. Het is groot, maar heel erg verouderd en vrij vies. In de keuken staat een tosti apparaat dat nog vol aangekoekte resten eten zit en de waterkoker stinkt. Die gaan we dus niet gebruiken. Maar wat we misschien nog wel erger vinden, is dat je zo door de bamboe gordijnen heen kijkt en ons bed staat in de woonkamer? Ook was de eigenaresse niet echt vriendelijk en spraakzaam. Gelukkig hebben we hier maar twee nachten geboekt. Dit soort ‘verrassingen’ heb je weleens als je accommodaties vooraf boekt. We slapen die nacht een beetje onrustig.

Met de scooter Koh Samui rond

In de ochtend zijn we vroeg wakker en wandelen over het strand. We wachten tot de receptie open is en huren een scooter. We hebben een café gevonden waar ze hele goede smoothiebowls maken, dus daar rijden we eerst naartoe. De koffie is heerlijk en de smoothiebowls zijn een waar kunstwerk, dit is onze favo plek voor ontbijt. We rijden daarna door naar onze eerste stop: Crystal Bay Beach. Deze baai ziet er erg mooi uit met een wit zandstrand en grote granieten rotsen. Het is er alleen iets te druk voor onze smaak, dus we maken wat foto’s en rijden daarna door naar een tempel.

smoothiebowl 2
crystal bay beach
ontbijt koh samui
crystal bay strand

Wat Ratchathammaram, ook wel de rode tempel genoemd, ziet er indrukwekkend uit. Uit respect bedekken we onze knieën en schouders, al is het bloedheet (34 graden). We wandelen rond in het complex en rijden daarna naar het zuiden van Koh Samui, het rustige strand Bang Kao Beach. Een mooie plek met helder water en weinig tot geen toeristen. Hier relaxen we de rest van de middag. Tegen 16.30 uur doen we nog een bakkie met uitzicht op een ander strand en eten daarna bij een lokaal wegrestaurant voor totaal 8 euro (twee verse kokosnoten, springrolls en twee curry’s). Dat is nog eens leuk uit eten! Terwijl de zon ondergaat, rijden we door de heuvels van Koh Samui terug naar onze bungalow. Op het strand halen we bij een eetstalletje een lekkere pannenkoek met banaan en nutella als toetje.

red temple koh samui thailand
koh samui zuiden strand
rode tempel koh samui
koh samui scooter zuiden

Langer op Koh Samui dan gepland

De volgende ochtend hadden we eigenlijk richting het volgende eiland (Koh Phangan) gewild, maar i.v.m. de aankomende full moon party zit bijna alle accommodatie al vol. We besluiten om daarom nog langer op Koh Samui te blijven, maar niet in onze huidige bungalow. Na wat zoeken op Booking.com vinden we een betaalbaar en rustig hotel vlakbij het strand én met een zwembad. We boeken nog twee nachten extra, zodat alle partygangers tegen die tijd wel weer weg zijn. Wij houden op zijn tijd ook wel van een feestje, maar dit slaan we toch liever over. We wisselen in de ochtend van accommodatie en worden verwelkomd door een vriendelijke Franse eigenaar en zijn Thaise vrouw. Het voelt meteen al veel beter en de kamer is top. We betalen niet eens heel veel meer voor deze kamer dan die aftandse bungalow waar we in zaten. Rond lunchtijd lopen we naar het strand, eten bij een strandtent en relaxen daarna aan het zwembad bij ons hotel. In de avond eten we aan het strand bij een ander restaurant en gaan vroeg naar bed.

Strand bij hotel Koh Samui
hotel koh samui

Voor de tweede keer het eiland rond

We huren een scooter bij ons nieuwe hotel en rijden eerst naar ons favoriete ontbijtcafé voor een smoothiebowl. Daarna bezoeken we een groot tempelcomplex, Wat Plai Laem. Thaise tempels zijn prachtig, bedekt met goudverf en in de meest felle kleuren. Er staat ook een grote boeddha en er is een vijver vol met kleine schildpadden en meervallen die je kunt voeren. Tegen 11.30 uur wordt de bitte ons teveel en rijden we naar een verlaten (naakt) strand. Niet omdat we graag naakt willen rondwandelen, maar omdat dit soort stranden vaak lekker rustig zijn haha. Na een korte wandeling over wat rotsen komen we op het strand, er zijn maar twee andere mensen. We leggen onze spullen in de schaduw en duiken de zee in om af te koelen.

strand na uitzicht
naaktstrand koh samui
tempels thai
buddha tempel koh samui

Voor lunch bezoeken we een hip restaurant met een geweldig uitzicht. Daarna rijden we naar het strand dat we vanaf het restaurant hebben gezien. Vanaf bovenaf is het toch mooier haha, het water is erg ondiep en er ligt vrij veel afval op het strand. Toch blijven we er even hangen, we zijn er nu toch al. Einde middag rijden we terug naar ons hotel en maken ons klaar voor de Night Market; allemaal kraampjes met allerlei eten, souvenirs en entertainment. Nadat we wat hebben rondgelopen, halen we wat samosa’s, springrolls, pad thai, verse fruitshakes en bananenbrood. Er is zoveel lekkers dat we moeilijk kunnen kiezen. Tot slot kijken we nog een vuurshow op het strand en rijden met volle buik terug. We gaan vroeg slapen, want we worden tussen 06.30 en 07.00 uur opgehaald voor de ferry naar Koh Phangan.

restaurant koh samui thailand
night market koh samui
uitkijkpunt koh samui
lunch gezond koh samui

Op naar het eiland Koh Phangan

We staan al vroeg bij de haven, want de eerste ferry vertrekt om 08.00 uur. Het is gelukkig maar een half uur varen en de zee is kalm. We hebben vijf nachten geboekt in een resort aan het strand van Haad Salad. Na 20 minuten met een Thongsaw (soort pickup taxi) komen we aan en checken we in bij ons resort. We hebben een houten bungalow met veranda en hangmat, op loopafstand van het witte zandstrand. We ontbijten bij het restaurant en regelen daarna meteen scooter voor de komende dagen. We doen die middag niet zoveel meer en genieten van het mooie weer en het strand. De volgende dag houden we nog een relaxdag; we nemen een massage, snorkelen in de baai en wandelen over het strand. Onze komende dagen op Koh Phangan zijn heerlijk rustig, we rijden vaak in de ochtend naar een leuk ontbijttentje, daarna door naar een strand of uitkijkpunt, doen in de namiddag ergens een koffie en gaan daarna weer terug naar ons resort. In de avond eten we meestal Thais bij één van de vele lokale restaurants.

haven koh samui ferry
thongsaw koh phangan
koraal koh phangan
leon ferry
haad salad resort
verse kokosnoot

Oeps, door het bed gezakt

Vandaag wisselen we van kamer. De houten bungalow verruilen we voor een ruimere en moderne kamer in hetzelfde resort. Officieel is het een familiekamer, want naast het grote tweepersoonsbed, staat er ook een stapelbed en een bank in onze bungalow. We verplaatsen onze spullen en rijden daarna naar een restaurant om te lunchen. Even geen Thais eten, maar eggs benedict met zalm en een burger. In de middag werk ik wat en videobellen we met het thuisfront. We dineren al een paar dagen op rij in een Thais restaurant met een fijne sfeer en goedkoop, lekker eten. In de avond kijken we een film op Netflix en willen daarna gaan slapen. Leon springt nog even snel onder douche en gaat daarna – niet eens heel hard – op bed zitten, waar we ineens een harde ‘krak’ horen. Geschrokken spring ik van het bed af en tillen we het matras op. Er zijn twee stalen balken gebroken, hoe kan dat nou weer? Het halve bed is doorgezakt en zit nog maar aan een balk vast. Het is inmiddels 23.30 uur dus naar de receptie lopen is ook geen optie. Er zit niets anders op dan om in het stapelbed te gaan liggen, komt dat extra bed even goed uit. De volgende ochtend melden we bij de receptie dat het bed kapot is, het personeel begint meteen te lachen. Hoe ze het oplossen? Er regelt iemand een lasapparaat en ze lassen de balken gewoon aan elkaar. Na een half uur is het bed weer gefixt.

eggs benedict
thai tea

Hiken naar Bottle Beach & Haad Kohm viewpoint

Na het gedoe met het bed, stappen we op de scooter naar een uitkijkpunt. Helaas komen we niet ver, want na 10 minuten rijden hebben we ineens een lekke band! En dat terwijl we op een gewone geasfalteerde weg rijden, terwijl we al zo vaak over de slechtste wegen vol stenen reden en daar zonder lekke band uit kwamen. Gelukkig zijn we nog in een redelijk bewoond gedeelte en vragen aan omstanders waar een garage zit. Lucky voor ons, zit er op paar 10 minuten lopen een goede garage waar ze onze band kunnen maken. We kunnen er meteen terecht en kijken toe hoe ze de binnenband vervangen. Nog geen 20 minuten later betalen we 4 euro (150 baht) en rijden door naar het uitkijkpunt over Bottle Beach. We parkeren onze scooter lags de weg en zijn goed voorbereid met genoeg water, zonnebrand en sneakers. We zien andere mensen op slippers lopen, niet ideaal. Binnen een kwartier staan we al aan de top, samen met een handjevol andere toeristen. Het is een redelijk steile klim, met af en toe wat klauteren over rotsen. Het laatste stuk – om bij het beste uitzicht te komen – moet je over een smalle, hoge rots lopen. We twijfelen eerst of we dit moeten doen, want als je valt, loopt het niet goed af… We kijken andere mensen hoe ze erover heen gaan en wagen daarna toch zelf een poging. Het gaat ons eigenlijk gemakkelijk af, en genieten van het uitzicht over Bottle Beach.

koh phangan lekke band
viewpoint bottle beach
lekke band thailand
bottle beach koh phangan

Na een half uur wordt het drukker en wandelen we terug naar de scooter. We beklimmen een tweede uitkijkpunt, die wat minder indrukwekkend is en koelen daarna af in de zee van Haad Khom Beach. Voetjes in het zand, een verse kokosnoot en het geruis van de golven, meer heb je niet nodig toch? Terug in ons resort zoeken we dingen uit voor het volgende eiland waar we heen willen, Koh Tao. Hier blijven de laatste twee weken van onze reis (yep, zo snel gaat het alweer) en willen we vooral gaan duiken, snorkelen en mooie stranden bezoeken.

tweede uitkijkpunt
strandje haad khom
haad salad beach

Benieuwd naar wat we allemaal gaan doen op Koh Tao? Je leest het volgende week in ons laatste blog. Heb je een reisverslag gemist? We hebben ze hieronder nog even voor je op een rijtje gezet.

P.S. vertel anderen gerust over onze reis, deel ons blog of volg ons op Instagram. Volgende week schrijven we het laatste blog, dan zit ons reis erop. Gelukkig duurt het nooit lang tot onze volgende reis, waar we weer een reisverslag gaan bijhouden.