Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Met een zelfgebouwde camper op pad: ultieme droom?

daring dutch designers vanlife

Wat betekent vrijheid voor jou? We hebben inmiddels meer dan 60 fanatieke reizigers een podium gegeven in deze rubriek. En we zijn nog lang niet klaar, want we worden nog steeds super enthousiast tijdens het  lezen van al die verhalen. Voor velen is het reizen met een (zelfgebouwde) camper het gevoel van ultieme vrijheid, dit hebben we zelf ook ervaren in Nieuw-Zeeland. Lijkt het jou ook wel wat? Lees dan snel dit blog. Maak elke week kennis met een reislustig persoon of koppel en neem een kijkje in hun leven.

Roland en Carlien reizen momenteel met een zelfgebouwde camper door Scandinavië. Ze kozen voor vrijheid en online ondernemen, maar daar ging een hele weg aan vooraf. Momenteel ontdekken ze Noorwegen, en staan Finland en Zweden nog op de planning.
Nieuwsgierig? Ze delen al hun avonturen op Instagram

Even voorstellen

Hoi, Roland en Carlien hier! Beide 39 jaar oud, al 20 jaar! samen en dit jaar 10 jaar getrouwd. Roland geboren en getogen in Den Helder, Carlien komt uit Utrecht. Onze wegen kruisten voor het eerst aan het einde van de zomer in 2003, tijdens de introductieweek van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Het was een mooie en intense week vol feesten, een week waarin we steeds dichter naar elkaar toegroeiden. Het was spannend, je zag elkaar iedere dag in de collegebanken en stiekem wisten we wel dat we gek op elkaar waren, we hadden het beestje alleen nog geen naam gegeven. Tot november 2003, sinds dien zijn wij een koppel!

Daring Dutch Designers - fysieke posters2
Bikepacken - Nederland 2024

Onze favoriete bestemming; lastig! Ieder land waar we tot nu hebben ‘gewoond’ heeft zijn voordelen. Wij zijn echt gek van de bergen, aan zee zul je ons niet snel vinden. Wij zijn liever in niemandsland, dan tussen hordes mensen. De Sahara, de winterzon in het Spaanse Benigembla en de Pyreneeën in Frankrijk dat is tot nu toe onze top 3.

Studeren, werken en reizen

Beide begonnen met de bachelor Algemene Economie, 3 jaar lang opdrachten uitwisselen en samen blokken voor tentamens. Jaar 4, de keuze voor een master, we kozen beiden een andere richting; Roland Finance en Carlien Accountancy en Fiscaal Recht. Maar toch beiden in het accountancy vak gerold, na de studie begon Roland bij PwC en Carlien bij EY. Het samen studeren ging verder, naast het werk zaten we op vrijdagen weer samen in de collegebanken. Drie jaar duurde de Post-Master tot registeraccountant. We woonden toen al een tijdje samen, en vonden een fijn ritme; werken, naar de uni, studeren op zaterdagen en de zondag was vrij om te sporten en leuke dingen te doen.

Tijdens onze studie maakten we onze eerste reis samen, totaal anders dan hoe we nu in het reisleven staan. We gingen naar een all-inclusive resort in Egypte; 2 weken lang genieten van de zon, een excursie naar een highlight en goed gebruind weer terug naar huis. We lachen er nu om! Onze reisstijl is door de jaren heen 180 graden gedraaid. De liefde voor mooie rondreizen is ontstaan in 2010 na een 4-weekse rondreis langs de westkust van Amerika. Deze reis smaakte naar meer, vanaf dat jaar maakten we ieder jaar een langere rondreis van 3 tot 4 weken. Van 4 weken met de auto door Italië, met een 4×4 door Namibië, met de trein door Japan of met de bus, boot en nachttrein door Vietnam. Alles even mooi, maar zo verschillend!

Het bedrijfsleven in

Van accountantskantoor naar het bedrijfsleven, beiden maakten we in 2011 de overstap en gingen (bij verschillende bedrijven!) aan de slag als controller. Het jaar waarin we samen bewust kozen voor (op termijn) een internationaal avontuur. Na drie jaar kreeg Carlien de kans om als financial aan de slag te gaan in Lima, Peru. Wat een avontuur, een jaar waarin we een nieuwe cultuur leerden kennen, Spaans leerden spreken en Peru hebben mogen ontdekken. Vanuit Zuid-Amerika terug naar Europa voor een nieuwe expat avontuur in Duitsland. Een kleine vier jaar woonden we in Bielefeld, niet ver van de Nederlandse grens, maar toch weg van huis; een nieuwe cultuur, taal, vriendschappen, en voor Roland ook een internationale job in Düsseldorf. Jaren waarin we veel ups maar ook downs hebben gekend.

Jaren waarin we geleerd hebben dat gezondheid geen gegeven is! Roland vocht tegen een burn-out en Carlien revalideerde van 2 grote heupoperaties. Jaren waarin we tegen elkaar zeiden, zodra we weer fit zijn gaan we op wereldreis! Juni 2019, zes maanden sabbatical; met een backpack door Australië en Nieuw-Zeeland. De mooiste maanden van ons leven en het zaadje tot het avontuur tot op de dag van vandaag!

De start van een online posterwinkel

Na deze fantastische zes maanden terug naar kantoor, van jongs af aan droomde Carlien van een baan als financieel directeur/CFO. We verhuisden begin februari 2020 naar Lyon, Frankrijk, voor dit avontuur. Geen makkelijke start, na een maand zaten we opgesloten in ons appartement (Corona-pandemie), Carlien werkte fulltime vanuit huis en Roland zocht naar een nieuwe uitdaging nadat zijn plan om als barista aan de slag te gaan in Lyon niet uitvoerbaar bleek nu alle koffiebarretjes voor onbeperkte tijd gesloten werden. Plan B, online ondernemen, werd geboren. Roland ontwikkelde als kleine jongen een passie voor digitaal ontwerpen en droomde van een eigen bedrijf. Luisterend naar een podcast over passief inkomen ontstond het idee om een Etsy shop te openen en posters te gaan verkopen, het begin van Daring Dutch Designers; onze online posterwinkel!

Reizen in een zelfgebouwde camper

Tijdens onze reis door Australië werden we verliefd op alle mooie campertjes die we rond zagen rijden. Zullen we dit ook een keer gaan doen? Het bleef niet bij woorden, we gingen voor idee 2.0: zelf een bestelbus ombouwen tot camper! Uren brachten we door op de “Youtube-university”, werkten het hele plan uit en startten we met het verkopen van al onze spullen. Eind 2021 zaten we in een nagenoeg leeg appartement in Lyon, nam Carlien afscheid van haar kantoorbaan en verhuisden we tijdelijk terug naar Nederland.

Januari 2022, geen spullen meer, maar wel een mooie Mercedes Sprinter rijker. De bouw kon beginnen. Vier maanden lang bouwden we fulltime aan ons huisje, (studio ;-)) op wielen op de oprit bij Roland zijn ouders. In mei sliepen we voor het eerste een proefnachtje in ons nieuwe huisje, midden in het bos. Trots! Het voelde als thuis.

Bouw Huisje op Wielen
Noorwegen 2024

"Vandaag, 2 jaar later, zijn we nog steeds onderweg, zijn we zo onwijs blij dat we deze sprong in het diepe gemaakt hebben en hebben we ondertussen ‘gewoond’ in België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Andorra, Spanje, Marokko en wonen we nu in Noorwegen!"

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Slow-travelers, dat is de juiste samenvatting hoe wij momenteel reizen. Bucketlist? Nee, eigenlijk niet, we genieten enorm van de kleine dingen. Zoals nu, terwijl ik, Carlien, deze blog schrijf, staand aan een fjord (het regent) terwijl de bruinvissen voorbijzwemmen. Natuur is een leidraad in onze reis. Fietsend door de bergen, wandelend over rotsen of uitkijkend over een ruig landschap, dat is waar wij gelukkig van worden. Met ons huisje op wielen is dat tot nu toe ergens in Europa, maar stiekem begint het ook weer te kriebelen om weer op pad te gaan met de backpack. Terug naar Australië, de westkust staat nog hoog op ons lijstje. Of Zuid-Amerika: Argentinië en Chili roepen ons ook!

Franse Pyreneen 2023
Gletsjer Hike - Noorwegen 2024

Online ondernemen

Roland’s jongensdroom; een eigen bedrijf. De Corona-pandemie was voor Roland het juiste moment om zijn droom uit te laten komen. Terug naar de digitale tekentafel; posters werden ontworpen en de eerste Etsy shop werd geopend. Het klinkt zo makkelijk, openen is stap 1, verkopen is de volgende. En wat daar allemaal verder bij komt kijken leer je het beste met het gewoon te doen. Zoek naar de laatste trends, doe onderzoek naar vraag/aanbod en zorg ervoor dat je winkel er mooi uitziet, dit zorgt voor een professionele indruk. Die eerste verkoop (Cha-Ching!), schreeuwend van blijdschap zaten we op de bank, keken elkaar aan en zeiden in koor: “Daring Dutch Designers gaat groeien”.

Daring Dutch Designers - fysieke posters
Office with a View - Andorra

Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zijn we nu 2,5 jaar verder, hebben we ruim 8000 posters verkocht en hebben we naast de eerste Etsy shop, juni vorig jaar een tweede geopend (ShibuiPrintStudio) en sinds begin dit jaar ook een eigen webshop. Voor ons is online ondernemen de ideale combinatie met onze huidige levensstijl. We klappen de laptop open als het ons uitkomt, is het een regenachtige dag zoals vandaag (zondag), dan blijven we staan en maken we er een werkdag van. Gaat de zon in de loop van de dag weer schijnen, slaan we de laptop dicht en springen we het liefst op de fiets.

Samen groeien

Tuurlijk is het ook een uitdaging om als liefdeskoppel samen een onderneming te runnen. Toen we samen begonnen wilde Roland rechts, als ik, Carlien, links wilde. Maar nu na twee jaar samen ondernemen, hebben we een plan, gaan we dezelfde kant op en is het lijstje met ideeën eindeloos. Focus en structuur is datgene wat we beiden nodig hebben om mooie stappen te maken. Zijn we een periode meer onderweg, dan merken we dat we het lastiger vinden om echt te gaan zitten en veel werk te verzetten. Na een periode van veel reizen, zetten we ons kantoor dan ook het liefste weer even wat langer stil, in de natuur en het liefst daar waar het zonnetje schijnt!

Een gemiddelde dag op reis

Ochtendmensen, dat is wie wij zijn. Een wekker? Sinds wij in ons huisje op wielen wonen, zetten we die niet meer (en toch bijna altijd voor 7 uur uit bed). Als we wakker worden, roept het ontbijt als eerste, daarna een kopje koffie voor Roland en voor mij, Carlien, een kopje verse gemberthee. Daarna 15 minuten core stability oefeningen, voordat we de motor starten, de laptop openen of gaan fietsen/wandelen.

Ons ideale ritme is de ochtenden werken en ’s middags naar buiten. Zijn we onderweg dan is dit vaak andersom, maken we ’s morgens die mooie hike om de mensenmassa voor te blijven en werken we ’s middags (als we nog puf hebben ;-)). Staan we langer stil, tijdens het overwinteren in Spanje bijvoorbeeld, dan hebben we echt ons vaste ideale ritme. De wintermaanden in Spanje zijn voor ons de maanden dat we voor Daring Dutch Designers het meeste werk verzetten!

Spanje
Spanje stel romantisch

"Tot op de dag van vandaag zijn we zo blij met de keuze die we hebben gemaakt om te ontspullen, te gaan wonen in een huisje op wielen, en te genieten van iedere dag. De belangrijkste levensles is wel dat gezondheid geen garantie is, wacht niet met het uitstellen van je dromen, leef nu!"

Bijzondere ervaring

Slapen onder de sterrenhemel in de Sahara. Wat was dit UNIEK! We parkeerden ons huisje bij een berber aan de rand van de Sahara. Hij nam ons in zijn 4×4 mee, diep de woestijn in. Opeens midden tussen de grote rode zandduinen zagen we een witte tent, onze slaapplek voor die nacht. We zagen de zon ondergaan, het werd fris, het kampvuur ging aan. We voerden mooie en waardevolle gesprekken rond het kampvuur, de muziek ging aan en we dansten tot middernacht. De warmte van de dikke dekens en de stilte zorgde voor een goede nachtrust. Opstaan bij zonsopkomst, ontbijten in de woestijn en dan weer terug met de 4×4 naar de bewoonde wereld. Ongelofelijk wat was dit een magische ervaring!

Slapen in de Sahara - Marokko
Marokko campervan

Een grappig moment

Niet de meest smakelijke ervaring, maar tot op de dag van vandaag wel het verhaal wat steeds terug blijft komen. Die dag dat ons chemisch toilet vol zat en echt geleegd moest worden. In principe al niet het fijnste klusje, maar als je dan bij een loospunt aankomt en ziet dat er een rooster over de put ligt, er een grote stok naast staat en het water is afgesloten….wat doe je dan? Er was in de buurt geen andere optie en hij moest echt leeg. Dus legen en doorprikken maar 😉 Op dat moment kun je wel huilen, achteraf zijn er de tranen van het lachen. En een leeg toilet.

Let’s talk money

We hebben een maandbudget waar we onze vaste lasten van betalen (verzekeringen, abonnementen, belastingen etc.) en de rest gaat voornamelijk op aan brandstof en boodschappen. Als we in de wintermaanden langer stilstaan op een plek, zijn de kosten voor diesel gering, pakken we meer terrasjes, eten we taartjes tijdens het fietsen of huren we een autootje voor een mini-vakantie. Zijn we onderweg, dan geven we het liefst ons geld uit aan unieke excursies – zoals slapen in de woestijn in Marokko, of een gletsjer hike in Noorwegen en sponseren we de tankstations wat meer.

Franse Pyreneen
Preikestolen Hike - Noorwegen

Toekomstplannen

Momenteel zijn we in Noorwegen, met het idee om de komende drie maanden die prachtige land te gaan ontdekken, tot aan de Noordkaap. Terug via Finland en Zweden. Daarna even naar familie en vrienden in september en dan kijken waar in Zuid-Europa het weer het mooiste is. De wintermaanden gaan we terug naar onze tweede thuis: Benigembla, Spanje. Voor het derde jaar op rij genieten van de winterzon, veel mooie fietskilometers maken, bijkletsen met onze vrienden daar en knallen voor onze webshop.

Ultieme droomleven

We leven ons droomleven! Maar als we dan echt out-of the box gaan denken, dan dromen we van veel omzetgroei voor onze onderneming, met de laptop in de backpack richting Australië, daar een campertje bouwen en maanden rondrijden, of een camperreis Japan of een mountainbike trip in Oeganda. Er is zoveel moois te zien in de wereld, met reizen zijn we nog lang niet klaar. Eerst al reizende in Europa, de komende maanden werken aan onze omzetdoelen voor Daring Dutch Designers!

Wauw! Wat een mooi verhaal, en wat fijn dat Roland en Carlien hun droomleven hebben gerealiseerd. Bij ons kriebelt het ook regelmatig om weer voor een tijdje rond te reizen in een camper, dat gevoel van vrijheid is erg verslavend. Wil je meer lezen over vrijheid & geld, lees dan het blog: Meer reizen door financiële onafhankelijkheid.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!

Nog meer reisverhalen:

The Salty Beachbums

the salty beachbums

We nemen je graag mee op reis naar de mooiste bestemmingen over de hele wereld. Voetjes in het zand, warme zonnestralen op je gezicht, een kokosnoot in je hand en een prachtig uitzicht op zee. Blijf je nog even? Ons reisblog staat boordevol inspiratie, routes en tips.