Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Van een wereldreis tot een eigen huis op Bali

huis op Bali

Een leven zoals jij dat wilt, op jouw voorwaarden. Reizen en werken combineren, en doen wat je leuk vindt. Steeds meer mensen stappen uit de 9 tot 5 ratrace en kiezen voor een leven vol vrijheid en avontuur. Wij moedigen dat vooral aan, volg je hart en laat je door niemand van je pad brengen. Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Sara en Arjen maakten – net als ons – in 2018 een wereldreis. Even flink sparen en gaan. Daarna is hun leven nooit meer ‘de oude’ geworden, ze zijn momenteel op Bali en bouwen daar hun eigen huis, hoe gaaf is dat! Dit reisstel deelt al hun tips op Instagram en op hun reisblog (Engelstalig). Nieuwsgierig hoe hun leven er momenteel uitziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Hi! Wij zijn Sara (30) en Arjen (35) en komen uit Friesland. Voordat we op wereldreis gingen, werkte Sara als docent Engels in het middelbaar onderwijs en Arjen als inkoopadviseur voor overheden, werk wat hij nu nog steeds/weer doet maar dan op afstand. Onze droom om te reizen is eigenlijk los van elkaar begonnen, bij Arjen toen hij na zijn studie een half jaar in Zuid-Afrika woonde en werkte, en bij Sara toen ze als onderdeel van haar opleiding drie maanden door Amerika reisde. Wat eerst eigenlijk vooral wilde plannen en dromen waren, groeide uit tot een plan. Twee jaar lang spaarden we ongeveer alles wat we verdienden en in 2018 gingen we ervoor!

aroundtheworldwithus
thailand krabi

Favoriete bestemmingen

Inmiddels hebben we samen heel wat van de wereld gezien; Maleisië, Indonesië, Myanmar, Thailand, Vietnam, de Filipijnen, Australië, Nieuw-Zeeland, Vanuatu, Fiji, Mexico, Belize, Guatemala, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Kenia, Zanzibar en verschillende landen in Europa. Wat ons favoriete land is? Lastig hoor! We hebben zoveel prachtige landen bezocht en allemaal hebben ze iets unieks. Maar als we dan perse één land moeten kiezen, zouden we denk ik gaan voor Indonesië. Het is zo divers, paradijselijke stranden, prachtige tempels, vulkanen, oerwouden, wildlife en ontzettend vriendelijke mensen.

olifant afrika
tropisch eiland

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Tijdens het eerste jaar van onze reis wilden we zoveel mogelijk zien, verbleven we maar kort op een plek en probeerden we alle hoogtepunten in een paar weken te proppen. Inmiddels is dat wel een beetje veranderd, hoe langer we reizen, hoe lager het tempo wordt. Met werk ernaast is wifi en een comfortabele werkplek ineens ook een stuk belangrijker geworden natuurlijk. Verder zijn er niet echt criteria waar een bestemming aan moet voldoen voor ons, behalve dan misschien veiligheid, we gaan geen oorlogsgebied opzoeken natuurlijk. Maar juist alle verschillen tussen de landen vinden we leuk en we houden ervan nieuwe plekken te ontdekken!

egypte tempels
safari afrika

Voorbereiden van een wereldreis

Het is wel even wat uitzoekwerk, maar op zich valt het heel erg mee wat je allemaal moet regelen voor een wereldreis. Een reisverzekering was belangrijk, uitzoeken of we ons moesten uitschrijven in Nederland, bankpassen op buitenland zetten en verder was het vooral een kwestie van zoveel mogelijk geld sparen. Natuurlijk zijn bijvoorbeeld goede schoenen en een fijne backpack belangrijk, maar we hebben ook geleerd dat je behalve je paspoort en bankpas echt niet perse veel vanuit Nederland mee hoeft te nemen: waar je ook heen gaat, ook daar hebben ze winkels.

We zijn met Instagram begonnen toen we op reis gingen, vooral voor onszelf en vrienden en familie. We hadden nooit echt de ambitie om heel groot te worden, het is vooral iets wat we gewoon leuk vinden. Op een gegeven moment zijn we begonnen met wat reels posten, en daarvan is een aantal helemaal viral gegaan en hebben we meer volgers gekregen. Nu groeien we gestaag door, maar houden geen strakke post schema’s of strategieën o.i.d. aan. Als we lekker aan het reizen zijn en we hebben even geen tijd en zin om te posten, dan doen we dat niet. Het moet vooral leuk blijven!

nusa penida bali

Een dag uit jullie leven op reis

Op dit moment zitten we heerlijk op Bali en hebben we een fijne (werk)routine. We staan vrij vroeg op, zodat we voor 8 uur op een lekker werkplekje zitten. We zijn absoluut niet de enige die zo’n soort leven leiden hier, dus fijne cafeetjes en co-working plekken raken snel vol! Dan werken we meestal tot lunchtijd, duiken even het zwembad in en gaan eten. ‘s Middags verschilt, hangen we lekker even in de airco (het kan héét zijn hier), gaan we naar het strand of doen we iets anders leuks. Er is niks beters dan de dag afsluiten met een zonsondergang op het strand, op een zitzak met een kokosnoot of biertje in je hand en daarna lekker ergens eten. Arjen heeft ’s avonds vaak nog wat meetings en anders kijken we een serie ofzo.

In het weekend, of als we echt aan het rondreizen zijn, houden we ervan lekker rond te touren op de scooter, watervallen te bezoeken, chillen op mooie strandjes, te snorkelen of duiken en lekker de omgeving te verkennen!

rijstveld Bali
huis op bali

Voor- en nadelen van lange reizen

De vrijheid en flexibiliteit van het reizen vinden we heerlijk. Bevalt het niet meer op een bepaalde plek? Dan ga je toch ergens anders heen! Het buiten zijn, het mooie weer, de prachtige omgeving en de relaxte sfeer, en ga zo maar door. Dat wil niet zeggen dat alles altijd maar leuk is. Als je langer reist is het geen lange vakantie, maar je leven. Ook op een paradijselijke plek kun je een rotdag hebben, je vervelen of gewoon reismoe zijn als je al maanden onderweg bent.

Als je er al over na zit te denken het te doen, dan zou ik echt 100% aanraden op wereldreis te gaan! Ik heb nog nooit iemand ontmoet die een reis gemaakt heeft en er spijt van had, deze ervaringen neem je mee voor de rest van je leven. En in het slechtste geval bevalt het niet en boek je gewoon een ticket terug!

"Mensen die het bij voorbaat al helemaal niet zien zitten kunnen zo’n lange reis misschien het beste overslaan. Maar mocht je het leuk lijken maar wel heel spannend, dan zou ik er gewoon voor gaan."

Bijzondere ervaring op reis

Het meest intense wat we tijdens onze reis hebben meegemaakt was het bezoek aan Mt. Yasur in Vanuatu. Vanuatu is een land, bestaande uit 83 eilanden, in de stille oceaan. Het is er prachtig, heel veel natuur en heel onontwikkeld wat infrastructuur, bebouwing en westerse standaarden betreft. Op het eiland Tanna staat Mount Yasur, de meest toegankelijke actieve vulkaan ter wereld. Waar je bij de meeste van dit soort vulkanen echt urenlang (zo niet dagenlang) moet hiken om de top te bereiken, stap je hier gewoon in een jeep en sta je na 10 minuten wandelen op de rand van de krater.

Terwijl we daar op de rand stonden zagen we beneden al de kolkende, klotsende massa lava. Maar terwijl we daar stonden zagen we een schokgolf door de rook gaan, en een seconde later het gebulder van de uitbarsting. De grond onder onze voeten trilde, de klap van de uitbarsting voelden we door ons hele lichaam gaan terwijl we beneden de lava door de lucht zagen vliegen. Echt zó heftig! Maar zo’n kick ook. Absoluut één van de meest bijzondere ervaringen ooit!

vulkaan vanuatu reizen
vanuatu vulkaan uitbarsting

Let’s talk money

Tijden het eerste jaar van onze reis hebben we al onze uitgaven keurig bijgehouden in Excel, dus hadden we een heel precies beeld van wat er uitging en waaraan! We waren toen wel echt aan het backpacken en probeerden vooral te besparen op accommodatie en eten. We gaven toen met z’n tweeën zo tussen €1200 en €2000 per maand uit, afhankelijk van het land. We besteedden toen zo €300-500 per maand aan accommodatie en rond de €400 aan eten en drinken. De rest ging vooral op aan activiteiten en vervoer, hoewel de vluchten daar niet bij in zaten. Inmiddels merk je wel dat alles een stukje duurder is geworden, dus daar zouden we het nu niet meer van redden.

We leven hier nu heel anders, veel minder excursies en uitstapjes, maar bijvoorbeeld wel hogere eetkosten. De kosten van accommodatie zijn nu hier op Bali ook redelijk laag, omdat we lang blijven en daardoor veel korting krijgen. Ik denk dat we daar €400-450 per maand voor betalen, en dat de kosten van het eten zo rond de €1100 liggen!

Handige reistip

Bespaar niet op tours. Groep tours zijn natuurlijk veel goedkoper, en bezoeken allemaal de plekken die jij waarschijnlijk wil zien. Privé tours zijn vaak echt een stuk duurder, maar als je veel waarde hecht aan de ervaring (en al helemaal als je graag foto’s zonder honderden toeristen wil) is het echt de moeite waard. Toen wij de eerste keer in de Filippijnen waren en El Nido bezochten, vonden we het vreselijk. Dit jaar zijn we weer geweest maar kozen we voor de privé tour (die inmiddels 4 keer zo duur was geworden) en hadden we een top ervaring. Op plekken die ontzettend druk worden, bijvoorbeeld in de Filipijnen en Thailand, is het de prijs dubbel en dwars waard.

entalula beach, filipijnen
Coron, filipijnen

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

We laten op dit moment een huis bouwen hier op Bali, dus daarmee komt ons ultieme droomleven toch wel heel dichtbij! Weer ons eigen plekje hebben is iets waar we na bijna 6 jaar reizen wel echt behoefte aan hebben, dus dat is nu eerst voor ons het belangrijkst en daar hebben we ontzettend veel zin in! Op de lange termijn willen we ook kijken naar een basis in Nederland, en dan onze tijd verdelen tussen Bali, Nederland en reizen. Maar dat is iets voor de toekomst.

bali huis indonesie
bali huis agung amed

Gaat het bij jou ook al kriebelen na het lezen van dit gastblog? Dan wordt het tijd voor actie. Niet denken, maar doen! Oké, een beetje denken dan. Wij willen ook héél graag een huis op Bali, of ergens anders in Indonesië, dus bij deze manifesteren we dat meteen even 😉

Heb jij plannen om een wereldreis te maken, check dan zeker onze tips. Zo ben je goed voorbereid en ga je een stuk relaxter op reis.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!