Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Hoe ziet een leven als reisblogger eruit? Sigrid deelt haar verhaal

reisblogger

Het is de droom van bijna elke reiziger; je geld verdienen met reisbloggen. Elk jaar starten er honderden reisblogs, maar slechts een aantal worden succesvol. Waar ligt dat aan? En hoe ziet het leven van een reisblogger er eigenlijk uit? Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Sigrid heeft nu enkele jaren –  samen met vriend Bryan – een reisblog waarvoor ze veel reizen en leuke samenwerkingen aangaan. Een leven vol vrijheid, maar soms ook met onzekerheid. Ze delen alle reismomenten op hun website en op Instagram.
Nieuwsgierig hoe haar leven eruit ziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Ik ben Sigrid en co-founder van Travel Reasons. Ik ben 28 jaar en wonende in België maar eigenlijk meer in het buitenland vertoef dan in België ben. Samen met Bryan reis ik de wereld rond op zoek naar unieke plekjes en verborgen parels. Onze passie voor reizen is begonnen in 2017. We verbouwden onze eigen camper maar al snel bleek dit geen betrouwbaar vervoersmiddel voor ons. We wilden verder gaan dan Europa en trokken voor 3 maanden naar de USA en Mexico. We leerden er zowel de wereld als onszelf beter kennen. Een onvergetelijke reis die onze passie voor reizen alleen maar sterker heeft gemaakt.

tropisch eiland
reisblogger Sigrid

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Wij zijn comfort-reizigers, dat geven we eerlijk toe. Voor ons liever geen backpack en hostels. Wij genieten van comfortabele reizen waarbij er afwisseling is tussen inspanning en ontspanning. We houden van wandelen en ontdekken, maar ook van zalig nietsdoen aan het zwembad van een resort. Een reis hoeft voor ons niet over-de-top luxe te zijn, maar wel comfortabel. Ons ideale verblijf is een uniek boetiekhotel met een eigen verhaal. Duurzame accommodaties hebben ook altijd een streepje voor. We houden van once-in-a-lifetime belevingen en die delen we zeer graag op onze blog en op onze socials.

wadi rum, Jordanië
Travel Reasons reisblog

Hoe ben je reisblogger geworden?

In 2017 besloten we onze reisblog op te richten. Toen nog onder de naam Roadtrippers of the Sun. Het idee was om heel Europa met onze camper rond te toeren. Dat plan hebben we aan de kant geschoven om onze grote droom waar te maken: een lange reis door Mexico en de USA. Tijdens deze reis wilden we graag onze belevingen vastleggen. Mede om het thuisfront op de hoogte te houden begonnen we met onze blog. Al snel bleek er meer interesse te zijn van buitenaf en begonnen onze lezersaantallen te groeien. We besloten ons te verdiepen in alles wat te maken heeft met SEO, fotografie, bloggen etc. En zo groeide onze blog gaandeweg uit tot een medium waar allerlei reizigers terecht kunnen voor zowel praktische reistips als inspiratie voor hun volgende reis. In 2020 besloten we onze naam en branding aan te passen naar Travel Reasons. Er was nood aan her-oriëntatie en een meer volwassen ‘look’. We zijn blij met het eindresultaat.

Een vrij leven vol avontuur

Natuurlijk is alles niet vanzelf gekomen. We hebben eerst veel moeten sparen om zoveel te reizen. Een vaste job of een huis kopen, was voor ons geen prioriteit. Het was schipperen tussen reizen en een nieuwe interim-job voor mij. Iets als work-save-travel-repeat. Nadat ons lezers- en volgersaantal groeide, konden we ook leuke samenwerkingen met diensten toerisme aangaan. Zo moesten we steeds minder tijdelijke jobs aannemen en konden we stilaan van het reizen leven. Het is nog altijd soms zwaar of onvoorspelbaar om zelfstandige te zijn, maar ik zou het voor geen geld ter wereld nog anders willen. De vrijheid is niet te evenaren. Moesten we het opnieuw kunnen overdoen, zouden we het sneller professioneel aanpakken. Maar al doende leert men dus we hebben nergens spijt van. Elke stap die we gezet hebben heeft ons tot hier gebracht dus daar zijn we best trots op.

tropische stranden
reisblog

Een dag uit je leven als reisblogger

Het hangt ervan af of een reis een samenwerking is of een plezierreis. Die dagen zien er soms heel anders uit. Op persreis in een groep start de dag meestal heel vroeg in de ochtend om enkele bezienswaardigheden te bekijken. En duurt de dag ook tot de late uurtjes omdat we met z’n allen meestal uit eten gaan. Afhankelijk van de partner zetten ze de programma’s van deze persreizen heel vol. Je hebt dan nauwelijks tijd om je content te editen. Daarom probeer ik op persreis zoveel mogelijk in het moment te leven. Ik probeer ter plekke goede content te maken, die  ik – wanneer ik weer even thuis ben – verzamel, bewerk en post.

Reizen en werken in balans

Als we een plezierreis maken, bijvoorbeeld naar één van onze eigen bucketlistbestemmingen, beginnen we de dag vaak voor zonsopgang. Zo creëren we meestal de beste content. Voor zonsopkomst opstaan en met zonsopkomst content shooten werkt voor ons het beste. Er zijn dan nog geen andere toeristen én je krijgt het beste licht cadeau. Dan keren we meestal terug rond 10 uur en eten we ontbijt. Na het ontbijt beginnen we aan de edit van onze beelden. Zo merken we snel of er goede beelden tussen zitten. Het kan soms zijn dat het toch niet helemaal volgens verwachting is en dan gaan we de volgende dag opnieuw naar dezelfde plek. Al gebeurt dat steeds minder omdat we perfect weten hoe we onze beelden willen en wat we daarvoor moeten doen. Namiddagen houden we vrij voor uitstapjes of gezellig niets doen. Tegen de avond aan werken we voor ons bedrijf Rots Creators, een marketingbureau. Die staat ook niet stil als we weg zijn.

Voor- en nadelen van reisbloggen

Het grootste voordeel is ongetwijfeld de vrijheid. Geen job ter wereld geeft je zoveel vrijheid, denk ik. Wij kunnen letterlijk gaan en staan waar we willen. Werken kan van overal ter wereld. Het moeilijke daaraan is wel dat je discipline moet hebben. Het is niet alleen reizen, je moet ook werken. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld op een tropische bestemming zit en je liever zou gaan zwemmen in de heldere oceaan. Een blog is namelijk nooit af en je werkt continu een eindeloze to do-lijst af. Die werkdruk in combinatie met een soms chaotische levensstijl, kan echt hard binnenkomen. Je wilt altijd maar meer en beter. Er is dus veel druk en ook concurrentie. Daartegenover staat ook een onzeker inkomen.

"Wij hebben dankzij ons marketingbureau een vast inkomen en daarnaast met het bloggen een variabel inkomen. Die combinatie is voor ons wel nodig om mentale rust te hebben."

Sigrid reisblogger
Cappadocië, Turkije

Onvergetelijke momenten op reis

Iets dat eigenlijk helemaal niet zo grappig is, maar waar we achteraf wel goed mee kunnen lachen, is het feit dat ik in elk werelddeel wel eens in het ziekenhuis zijn beland. Zo had ik Mexico bijvoorbeeld een voedselvergiftiging en kwam ik terecht in een zeer lokaal ‘ziekenhuis’ in een klein surfersdorpje. Zo’n plek waar je absoluut niet ziek wilt worden en al zeker geen ziekenhuisopname wil meemaken. Toch liet ik er mij behandelen want ik was doodziek. Stel het je eens voor: een piepklein rijhuis waar aan de ene kant een apotheek was en aan de andere kant één ziekenhuisbed en verzorgingstafel. Daar lag ik dan, aan een infuus in een vreemd land waar ik de taal destijds niet sprak. De vrouw van de dokter heeft trouwens verse kippensoep voor mij gemaakt en ik was enkele uren later terug de oude! Bij thuiskomst heb ik me wel meteen laten testen op mogelijke ziektes want helemaal gerust was ik er toch niet op. Gelukkig heb ik er niets aan overgehouden. Het blijft een anekdote voor het leven.

Een bijzondere ontmoeting

Er zijn zoveel momenten die ik nooit zal vergeten, maar één ontmoeting in het bijzonder zal ik nooit vergeten. In Zuid-Afrika bezochten we, zoals veel toeristen wel doen, een township. In deze armoedewijk hebben we een kleuterschooltje bezocht dat volledig is opgericht met dank aan liefdadigheidsinitiatieven en (financiële) steun van buitenaf. De kinderen die er naar school gaan hebben mijn hart gestolen. De kindjes leren er met elkaar omgaan en enkele basisvaardigheden. Ze hoeven de dag niet op straat door te brengen. Ze leven voluit en staan positief in het leven ondanks de vaak uitzichtloze situatie waarin ze zitten. Daar kunnen wij nog zoveel van leren. Het heeft ons ook laten inzien dat we meer met goede doelen bezig (willen) zijn.

Let’s talk money

De meeste reizen die wij nu maken zijn persreizen. Dat zijn reizen georganiseerd door toeristische diensten om een land of regio te promoten. Daar worden we doorgaans goed voor betaald. Ook (vaste) samenwerkingen die via Instagram alleen lopen, leveren op. Daarnaast hebben wij ook onze eigen producten die we verkopen via onze webshop, zoals duurzame t-shirts voor reizigers, presets en sinds kort ons eerste e-book over Jordanië. Het is een leuke bijverdienste, maar we doen dit voornamelijk om onze trouwe lezers nog iets extra te kunnen geven, dus rijk zullen we er niet van worden.

drone reizen
leven als reisblogger

Eigen reizen

Als we zelf een reis plannen zitten we toch al snel aan 2000 tot 3000 euro per maand. Veel hangt af van het soort accommodaties die we boeken. Als we voor langere tijd weg zijn, boeken we altijd via Airbnb, dat is een stuk goedkoper dan hotels. Op uitstapjes besparen we niet en ook aan bijzondere ervaringen willen we geld spenderen. Eten en drinken maak je zo duur of goedkoop als je zelf wilt. Wij kiezen meestal wel om uit eten te gaan, dan lopen de kosten al snel op. Toch is reizen vaak alsnog goedkoper dan thuisblijven in België, zelfs met het uiteten en activiteiten. België is, net zoals Nederland, echt een duur land om te wonen en leven.

Tips voor andere reizigers

De beste tip die ik kan geven is: volhouden. Er zijn veel mensen die beginnen met (reis)bloggen of sociale media, maar die het niet volhouden. Weet dat je heel veel tijd moet investeren om hier resultaat van te zien en dat niets vanzelf zal gaan. Op sommige momenten ga je jezelf afvragen of het het allemaal wel waard is. En als het antwoord ‘ja’ is, dan moet je doorzetten. Go for it!

Ik kan een leven als reisblogger zeker aanbevelen aan mensen die openstaan voor avontuur en stressbestendig zijn. Het klinkt tegenstrijdig; uit de ratrace stappen om voluit te leven als reisblogger en toch stress ervaren. Maar stress komt er zeker bij kijken. Je moet zelf op zoek naar klanten, de regelgeving op de voet volgen, je mag de concurrentie niet uit het oog verliezen, je moet blijven innoveren, je werk ligt nooit stil en je administratie moet in orde zijn. Het is dus zeker niet zo dat je minder zal werken, in tegendeel. Maar je bent wel een stuk vrijer om je leven zelf in te vullen.

Roadtrippers of the Sun reisblog
waterval reisblog

Hoe ziet je droomleven eruit?

Ik probeer meer in het nu te leven en ik ben eerlijk gezegd heel blij en trots waar we nu staan. Dus voor mij mag de toekomst eruit zien zoals die nu is. Een volle agenda en leuke nieuwe plekken ontdekken!

Onze vernieuwde reisblog is bijna klaar en hierop willen we graag verder bouwen. Natuurlijk willen we ons lezersaantal en volgersaantal nog doen groeien de komende jaren, maar dat is een doelstelling op langere termijn. Op korte termijn willen we zoveel mogelijk uit het leven halen, genieten en doen wat we graag doen. Onze agenda ligt al tot het einde van het jaar zo goed als vast en staat boordevol reizen. Daar worden we blij van.

persreizen reisblogger

Uit Sigrid haar verhaal blijkt maar weer dat als je iets wilt, je er volledig voor moet gaan. Met passie, discipline en doorzettingsvermogen kom je er vanzelf. Dat gaat meestal met ups en downs, waar je weer van leert. We zijn zelf hooguit twee jaar geleden met ons reisblog begonnen, en merken dat je echt een lange adem nodig hebt. Een reisblog starten als hobby is totaal wat anders dan er geld mee verdienen. Maar de aanhouder wint, en we delen dan ook met alle plezier onze avonturen.

Wil je ook graag starten als reisblogger, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees ons blog: Eenvoudig een reisblog maken met deze tips.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!