Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Van je hobby je werk maken: Renee is reiscoach!

reiscoach

Het is voor velen een droom om van je hobby je werk maken. Elke dag doen wat je het liefste doet en daarmee ook nog anderen helpen. Heb jij hier weleens aan gedacht?  Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Renee was na haar eerste soloreis meteen verslaafd. Ze bezocht de afgelopen jaren flink wat landen waaronder Mexico, Nieuw-Zeeland, Australië, Indonesië en Vietnam. En er staan nog veel meer landen op de planning, want het is inmiddels een lifestyle geworden. Met al haar kennis startte ze als reiscoach, en heeft ze op deze manier van haar hobby haar werk gemaakt!
Ze deelt alle reismomenten op haar website en op Instagram. Nieuwsgierig hoe haar leven eruit ziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Hi, ik ben Renee. Ik ben dertig-en-een-beetje en ontzettend reisverslaafd! Sinds mijn eerste lange (solo)reis was het gelijk raak, cupido trof me vol in mijn reishartje. Dat reizen uiteindelijk een complete lifestyle voor me zou worden, had ik zelf ook niet verwacht. Voor het eerst alleen op reis gaan, vond ik namelijk ontzettend spannend! Daarom stond ik er zelf ook best van te kijken, dat ik zelfs na een jaar reizen eigenlijk nog steeds niet naar huis wilde.

Hoe het begon… In 2013 stapte ik voor een solo wereldreis op het vliegtuig naar Bangkok. Vooraf had ik me erg druk gemaakt over hoe het zou zijn of alles wel goed zou gaan en of ik alleen reizen wel leuk zou vinden. Een heleboel “wat alsjes”, maar eenmaal aangekomen verdwenen die als sneeuw voor zon en voelde ik me eigenlijk direct helemaal op mijn plek. Op dag één riep ik uit: “Ik wil nooit meer naar huis”. Er volgden twee maanden Azië, acht maanden Australië en nog twee maanden Nieuw Zeeland. In Azië dook ik in kristal helder water, wandelde ik door rijstvelden, tourde ik rond op een scooter en probeerde ik allerlei soorten streetfood. In Australië spotte ik kangoeroes, zag ik de mooiste stranden, ging ik werken in Perth, kocht ik mijn eerste auto en reed hiermee het hele land rond. Dit bijzondere jaar sloot ik af in Nieuw- Zeeland, waar ik genoot van de ongekend mooie natuur vanuit een kleine camper en verkende hiermee beide eilanden.

reiscoach renee nusa penida
bali infinitypool

Wat voor type reiziger ben je?

Een favoriet land heb ik niet, daarom geef ik ook reisadvies wereldwijd. Als ik aan reizen denk, dan droom ik van bestemmingen waar alles samenkomt. Bijzondere natuur, toffe steden, mooie accommodaties, een fijne cultuur, ontspanning en comfort, maar ook zeker avontuur en ontdekken. Ik ben gek op het vinden van hidden gems, maar wil ook de hotspots niet missen. Ik hou van lokaal eten én ik ben gek op trendy koffietentjes. Mijn eerste reis startte ik als onervaren solo backpacker, tegenwoordig ga ik meer als een zogeheten ‘flashpacker’ door het leven en reis ik samen met mijn reislustige vriend. Ik ben een avontuurlijke reiziger, pak graag iets van de lokale cultuur mee, maar ik geniet ook van comfort en luxe.

Hoe ben je reiscoach geworden?

Na een jaar keerde ik terug naar Nederland, waar ik direct weer ben gaan sparen voor mijn volgende reis. In de jaren daarna bezocht ik diverse landen binnen Europa, verhuisde ik voor een jaar naar Lissabon en daar ontmoette ik mijn reislustige vriend (nu verloofde). Samen boekten we een enkeltje naar Santiago (Chili), om weer op wereldreis te gaan. Helaas gooide het welbekende virus in 2020 roet in het eten en waren we na twee maanden alweer thuis. Hier begon voor mij een hele andere reis, namelijk “Aap Noot Reis”. Aangezien ik mijn reislust niet kwijt kon in het reizen, omdat de wereld op slot zat, ben ik een ondernemersreis gestart. Met al die mooie reiservaringen en kennis op zak, voelde ik me soms net een wandelende reisgids en aangezien ik ook heel graag mensen help en adviseer was de stap naar reiscoach dus eigenlijk zo gemaakt. Zonder enige ervaring in ondernemen, ben ik mijn bedrijf Aap Noot Reis begonnen en heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt. Klinkt nu wat makkelijker dan het was, ik heb er uiteraard heel hard voor gewerkt en ontzettend veel nieuwe dingen moeten leren.

"Reizen is meer dan vakantie, het is proeven, zien, doen, ontdekken en beleven. Dat gun ik iedereen en daarom stel ik elk reisplan met veel enthousiasme en passie samen!"

Een dag uit je leven op reis

Als ik een dagboek zou hebben, dan zou dit een pagina van dag op reis kunnen zijn: “Met met veel tegenzin en gemopper rollen we rond 5 uur ons nest uit, de tas met cameraspullen en insta-jurk heb ik de avond van te voren al klaar gezet. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn, dat er een batterij of kabeltje vergeten wordt en we voor niets een uur door het donker op een scooter over hobbelige weggetjes rijden naar een foto hotspot. Bij de plek aangekomen is het altijd hopen dat je de enige bent, want een mooie plek in het zachte ochtendlicht helemaal voor jezelf hebben.. dat is een ultiem geluksmomentje. Dat geluksmomentje wordt al gauw ingeruild voor een uurtje stress, waar camera’s, telefoons en drones door de lucht slingeren om het perfecte plaatje vast te leggen. Er wordt heen en weer gerend, met lange jurken gewapperd, met haren gezwiept en allerlei manoeuvres uitgehaald voor dat ene shot. Gelukt? Dan wil het ook nog weleens voorkomen dat we de tijd nemen om ook daadwerkelijk van zo’n plek te genieten.

reisfotografie
foto reiscoach

Koffie, avontuur en relaxen

Voor ons is de dag pas compleet, met een lekkere cappuccino. Die zijn niet zomaar op elke plek te vinden, dus mijn hotspot radar gaat aan en ik vind een trendy koffietentje. Weer opgeladen, kan de dag beginnen! We springen op een scooter en rijden rond om de omgeving te ontdekken. Onderweg maken we stops om mooie plekken te bezichtigen, lokaal eten te proberen en ergens neer te ploffen voor een uitgebreide lunch. Is het heet? Dan is een duik in de zee, een waterval of het zwembad een must. Zolang we de dag maar af kunnen sluiten met lekker eten en een koud biertje, dan hoor je ons niet gauw klagen.”

cappucino op reis
zwembad reiscoach reizen

Samen op wereldreis

Onze eerste wereldreis begon in januari 2020 en eindige twee maanden later vanwege de lockdown. Na ruim een jaar leek er steeds meer mogelijk, dus besloten we te gaan. We hadden lang genoeg gewacht en de reiskriebels waren niet meer tegen te houden. Dit bleek een goede keuze, aangezien we vervolgens 1,5 jaar fulltime gereisd hebben. We begonnen in Albanië, gingen eilandhoppen in Griekenland en pakten toen het vliegtuig naar Marokko om vervolgens richting Mexico te gaan. Vanaf Mexico zakten we langzaamaan zuidelijker, waarbij we zoveel mogelijk over land probeerden te reizen. We verbleven ongeveer een maand in elk land en in sommige landen zelfs twee maanden, zoals in Mexico en Colombia. We leerden verschillende culturen kennen, zagen de meest waanzinnige landschappen en maakten herinneringen om nooit meer te vergeten.

Op naar Zuidoost-Azië

Na zo’n 9 maanden in Noord- Midden en Zuid-Amerika vlogen we naar Indonesië, een land waar ik gek genoeg nog niet geweest was en één van mijn (vele) favorieten is geworden. Wat ik geweldig vind aan Indonesië is dat je zoveel verschillende eilanden, culturen, landschappen en diversiteit in één land hebt. Nu hebben we Java, Bali en Lombok verkent, dus er valt nog heel veel te ontdekken in deze hoek. Het liefste ga ik steeds weer op pad naar nieuwe landen, maar Indonesië heb ik nog lang niet uitgespeeld en hier kom ik zeker weer terug. Na Indonesië volgden twee geweldige maanden in de Filipijnen, doorkruisten we Vietnam op een motor en eindigde onze reis na 1,5 jaar in het bruisende Bangkok. Zoveel geweldige herinneringen, die zeker niet in één blog te beschrijven zijn.

scooter op brug
Iljen vulkaan java

Voor- en nadelen van reizen en werken

Reizen én hier mijn werk van maken, zijn twee van de beste keuzes die ik in mijn leven gemaakt hebt. Ik heb hard gewerkt om hier te komen en ben ontzettend trots en blij dat ik anderen kan helpen met mijn reistips. Één van de grootste voordelen vind ik de vrijheid die hierbij komt kijken, ik kan namelijk mijn eigen uren bepalen en overal ter wereld werken. Het enige wat ik nodig heb is mijn laptop en internet. Werken en reizen is ondertussen zo met elkaar verbonden, dat ik al gauw vergeet om écht op vakantie te gaan. Op reis ben ik dagelijks bezig met het maken van content, het verzamelen van tips en ook mijn laptop gaat altijd mee. Dat betekent ook dat ik regelmatig voor zonsopgang naast mijn bed sta op reis, want als reiscoach wil ik ook de mooiste plaatjes delen en daarom het ‘golden hour’ niet missen.

siargao vlot
reisfotografie

Onvergetelijke momenten op reis

Één van de mooiste momenten was een ontmoeting met een walvis en haar baby in Mexico. Wij dobberden als enige bootje met een ecotour al een paar uur op open zee en er was nergens iets te zien. Een paar keer riep de gids: “Look! Look!”, maar dan bleek het toch niets te zijn of ze waren alweer weg. Op het moment dat we dachten dit wordt niks meer en het einde van de tour naderde, dook er plots een walvis op vlak naast onze boot mét een kalf. Ze zwommen ruim een kwartier in alle rust met ons bootje mee. Dit was zo’n bijzondere ervaring, dat ik een paar maanden later een walvisstaart op mijn elleboog heb laten tatoeëren in Bogota.

walvis Mexico
boottocht

Let’s talk money

Ondanks dat je het zo duur kan maken als je zelf wilt, is reizen natuurlijk niet gratis! Aan een reis van 1,5 jaar hangt uiteraard ook een prijskaartje. Wij hielden per dag in een app bij wat we uitgaven, zodat we een goed overzicht hadden of we on track bleven van de verwachte uitgaven. De kosten verschillen per land, maar de meeste uitgaven gaan naar eten en slapen. Zo betaalden we gemiddeld tussen de €20,- à €30,- per nacht, voor een tweepersoonskamer. Hier zat meestal ontbijt bij inbegrepen en een eigen badkamer (soms ook een gedeelde badkamer).

Eten en drinken deden we bijna altijd buiten de deur, met een gemiddeld budget van zo’n €25,- per dag. Daarbovenop komen je kosten voor activiteiten, maar die verschillen heel erg per land. In het ene land doe je meer betaalde activiteiten en georganiseerde excursies, waar je in sommige andere landen er weer meer zelfstandig op uitgaat. Tot slot heb je nog kosten aan vliegtickets, verzekering, openbaar vervoer, taxi’s, scooter of autohuur, simkaart, wasjes en overige uitgaven.

"Een wereldreis van 1,5 jaar kostte ons 45.000 euro met z’n tweeën. We hebben vooraf flink gespaard, werken online en maken content in ruil voor overnachtingen of activiteiten."

Tips voor andere reizigers

Reizen en werken combineren is iets wat ik sinds ik met mijn eigen bedrijf begon ambieerde. Nou is het inderdaad erg tof om dit te kunnen doen, maar er komt ook best wat planning bij kijken! Zo ben je altijd afhankelijk van goed internet, wat op sommige plekken een uitdaging is. Een absolute tip is om je reistempo aan te passen en minimaal 1 à 2 weken op één plek te verblijven, anders is het niet te doen. Wij hebben er dan ook voor gekozen om minimaal te werken tijdens deze reis en vooral intens te genieten van alle prachtige bestemmingen die we bezochten. Op de momenten dat we wel werkten, namen we eigenlijk een soort ‘pauze’ van het reizen.

filipijnen strand
koffie rijstveld bali

What's next?

Ik had niet verwacht na 1,5 jaar naar huis te willen, maar na zo lang achter elkaar reizen groeide het verlangen voor een eigen plekje. Op dit moment zijn we dan ook op zoek naar een eigen huis in Nederland, om vanuit hier mooie reizen te blijven maken. Denk aan overwinteren op inspirerende bestemmingen zoals Kaapstad, Sydney, Rio de Janeiro, Bali of Singapore.

Sinds begin 2023 ben ik een Reiscoach Academy begonnen, omdat ik steeds vaker de vraag kreeg: “Wat jij doet, dat wil ik ook en kan je mij daar bij helpen? Ondertussen zijn er al 13 reizigers het traject ingestapt, omdat zij van hun grootste passie hun werk wilden maken. Reizen dus!

Hoe ziet je droomleven eruit?

Online ondernemen biedt mij ontzettend veel vrijheid. Ik doe werk dat ik waanzinnig leuk vind en zoals ik eerder aangaf, heb ik van mijn hobby (zeg maar gerust passie of grote liefde) mijn werk gemaakt. Aan nieuwe ideeën voor mijn bedrijf geen gebrek, ik blijf mezelf ontwikkelen en groeien met Aap Noot Reis. Ik kijk uit naar ons eigen plekje in Amsterdam en natuurlijk om weer nieuwe bestemmingen te gaan ontdekken. Hoog op de bucketlist staan op dit moment: Japan, Namibië en Cuba.

samen op wereldreis
infinitypool

Wat een héérlijk gastblog weer! Zo fijn als mensen hun passie achterna gaan en doen waar ze echt gelukkig van worden. Wij gingen – net als Renee – ook 1,5 jaar op wereldreis (mei 2018). En ook wij verlangden na die tijd naar een eigen plekje. Inmiddels hebben we alweer twee jaar een eigen huis in Nederland en maken vanuit deze ‘homebase’ de mooiste reizen. Er staat heel wat op de planning, dus hou dit blog in de gaten als je niets wilt missen.

Wil je ook graag leren om reizen te plannen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Download ons gratis E-book: Handig stappenplan voor het plannen van je wereldreis.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!