Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Van Zuid-Afrika tot IJsland: een kijkje in het leven van Reisgenieters!

reisgenieters

Reizen is meer dan alleen op pad gaan; je ervaart nieuwe culturen, ontmoet gelijkgestemde mensen, doet unieke ervaringen op en proeft van die ultieme vrijheid. Het avontuur roept! Nederlanders zijn een reislustig volk, je komt ze dan ook bijna overal tegen. Staat jouw volgende reis al gepland? Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Dave en Vienna hebben last van het welbekende reisvirus. Hun eerste reis samen ging naar Vietnam, daarna volgde nog veel meer mooie bestemmingen waaronder Zanzibar, IJsland, Curaçao en Zuid-Afrika. Ze delen al hun tips en beste hotspots op Instagram en op hun reisblog. Nieuwsgierig hoe hun leven er momenteel uitziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Wij zijn Dave en Vienna van Reisgenieters.nl. Onze paden kruiste elkaar toen Vienna voor een weekend weg in Gouda was. Na 9 maanden op en neer reizen van de Randstad (Dave woonde in de Randstad en Vienna tussen de heuvels van Limburg in) naar Zuid-Limburg vertrok Vienna richting de Randstad. Nu, 6 jaar later en getrouwd, zijn we vorig jaar verhuisd van de Randstad naar Limburg. Waarom? Omdat we meer rust en natuur om ons heen wilde hebben. Dave is werkzaam in de optiekbranche en Vienna in de financiële dienstverlening.

Vienna’s passie voor reizen is er met de paplepel ingegoten. Ik kan me niet anders herinneren dan dat we iedere schoolvakantie op vakantie gingen: van de Nederlandse Veluwe tot de Spaanse costa’s en de bergen van Oostenrijk. Overal binnen Europa reisden we met de auto naartoe. Later ben ik MTRO Toerisme gaan studeren en vervolgens Event & Leisure Management, waarbij ik kon leren en reizen tijdens mijn opleiding. Een mooie combi! Daves reislust is pas op latere leeftijd aangewakkerd. Vroeger waren de vakanties en weekenden gevuld met het bezoeken van een camping in Noord-Brabant, waar zijn ouders een vaste plek hadden. Nadat Dave zijn eerste solo-reis naar Thailand maakte, was hij gelijk aangestoken met het welbekende reisvirus.

reisgenieters
ijsland bankje

Favoriete bestemmingen

Sinds we samen zijn hebben we al veel mooie plekken mogen ontdekken. Onze eerste reis samen was een rondreis door Vietnam in 2017. Daarna hebben we nog vele geweldige bestemmingen bezocht, zoals o.a. Zuid-Afrika, Tanzania en Zanzibar, Bonaire, Curaçao en IJsland.

In Zuid-Afrika hebben we een maand met een auto rondgetrokken van Johannesburg naar Kaapstad, alles zelf gepland en geregeld. Zuid-Afrika heeft ons betoverend en de lieve mensen hebben wij in ons hart gesloten. De veelzijdigheid aan landschappen, de geschiedenis en de safari’s die we gemaakt hebben maken Zuid-Afrika tot een van onze favoriete landen waar we ooit geweest zijn. Lange tijd was Z-A onze favoriete bestemming, totdat we naar IJsland gingen. De uitgestrekte, ruige landschappen, de puurheid van de natuur, de watervallen en de magistrale geothermische velden geven je het gevoel dat je op een andere planeet belandt bent. Niets is met IJsland te vergelijken en dat maakt het land zo speciaal voor ons. Niet voor niets is IJsland de eerste bestemming waar we voor een 2e keer naar terug zijn gegaan.

ijsland waterval
ijsland wandelen

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Wij houden ervan om het land echt te ontdekken en ook van de gebaande wegen te gaan. Wij plannen onze reizen helemaal zelf en kunnen moeilijk stil zitten. Als we op een nieuwe bestemming zijn, willen we zoveel mogelijk zien en proeven. Zo vaak geven we bij elkaar aan dat we het deze vakantie rustiger aan gaan doen, maar we betrappen ons er toch elke keer weer op dat we veel meer gedaan en gezien hebben dan menig ander. Tijdens onze reizen wandelen we graag en zijn we het liefst buiten. Daarnaast zijn we ook geïnteresseerd in de geschiedenis en cultuur van de bestemming en bezoeken we historische en/of culturele plekken. Vaak proberen we iets unieks aan onze reizen toe te voegen: op zoek gaan naar de onontdekte pareltjes die we helemaal voor ons alleen hebben. Dat vinden we belangrijk.

roze huis reisgenieters
Kefalonie Griekenland

Naast de actieve reizen vinden we het ook heerlijk om af en toe naar een zonbestemming te gaan, zoals Griekenland of Bonaire. Tijdens zulke vakanties zorgen we er voor dat we wel tot rust komen en zijn de dagen gevuld met 50% ontdekken en 50% relaxen met een cocktail in de ene hand en een goed boek in de andere hand. Ook stedentrips behoren tot onze reizen. Eigenlijk hebben we best veel interesses en beperken we ons niet tot alleen rondreizen of zonvakanties. Kort samengevat vinden we het belangrijk om meer over onze bestemming te weten (cultuur en geschiedenis) te komen en op zoek te gaan naar nieuwe plekken en bezienswaardigheden.

Hoe is jullie reisblog gestart?

Tijdens een stedentrip naar Gdansk ontstond het idee om onze reistips en ervaringen met anderen te delen. We vonden het namelijk moeilijk om online aan goede informatie over Gdansk te komen. Dit was de reden om onze tips en foto’s over onze reizen te delen, ook omdat we her en der bestemmingen bezoeken die nog niet door veel mensen bezocht zijn. We zijn gestart met ons Instagram account @reisgenieters.nl en we merkten dat andere mensen onze tips konden waarderen.

Gaandeweg zijn we begonnen met bloggen, omdat we met bloggen veel meer informatie en foto’s over onze reizen kunnen delen op een handige plek. Alles wat je op onze website vindt is gebaseerd op onze eigen ervaringen. We schrijven niet over bestemmingen waar we nog niet geweest zijn en je vindt geen gastblogs op onze pagina. Wij richten ons op de actieve reisgenieter die het leuk vindt om in-control te zijn om zijn/haar eigen reis te plannen. Onze bezoekers voegen graag een vleugje luxe toe aan hun reizen en vinden het niet erg om daarvoor te betalen.

duitsland kasteel

Vooral voor het opstarten van onze website hebben we ons ingelezen in hoe je een website bouwt, goede teksten schrijft en bezoekers naar je website trekt. We merken dat dit op de lange termijn zijn vruchten af begint te werpen en we steeds meer bezoekers ontvangen, ook terugkerende bezoekers. Maar je hebt een lange adem nodig! Qua fotografie hebben we geïnvesteerd in goede camera’s met lenzen, een drone en een goede camera op je telefoon is ook geen overbodige luxe. We gebruiken presets om onze foto’s en video’s net dat beetje extra te geven. Voor ons is het een hobby naast ons huidige werk. Een fulltime leven als reisblogger past niet bij ons, omdat we ook van zekerheid en vastigheid houden.

"Als je van remote werken houdt en graag voor een langere tijd op reis wilt, dan kan een leven als reisblogger zeker werken. Maar je moet wel de juiste focus houden, bij jezelf blijven en consistent bloggen om een groot bereik te hebben en er geld mee te verdienen."

Een dag uit jullie leven op reis

Onze dag start redelijk op tijd, we zijn geen uitslapers. Als we geen wekker zetten voor een mooie zonsopkomst of om als eerste bij een bezienswaardigheid te zijn, worden we rond 8 uur wakker. Dan gaan we op zoek naar een leuk ontbijtzaakje, hiervoor gebruiken we reviews op Google en TripAdvisor. Als er veel lekkers in de toonbank ligt, dan nemen we ook nog iets mee voor de lunch. De dag ervoor hebben we al uitgezocht wat we willen bezoeken of zien (en of we een logische route rijden voor de verschillende stops die we aandoen) en stappen we in onze (huur)auto. Onderweg zetten we onze Spotify playlist aan met vakantie nummers en genieten we van de landschappen. Meerdere malen roepen we “ooh” en ‘”aah” tegen elkaar en parkeren we de auto bij uitzichtpunten om het moois te aanschouwen.

Wandelen & content schieten

Aangekomen bij onze stop pakken we onze rugzak met camera-apparatuur en lopen we een stukje om de plek in ons op te nemen. Vaak slaan we een onbekende weg in als we iets interessants zien. We hebben geen mega strakke planning, waardoor dit ook mogelijk is. Na een tijdje rondgelopen te hebben, foto’s/video’s hebben gemaakt en genoten hebben van de omgeving, stappen we in de auto richting de volgende stop of ploffen we neer op een gezellig terrasje aan het water. We houden er ook van om te genieten tijdens onze vakantie. Als we ergens lunchen, dan kijken we vaak welke restaurants goed beoordeeld worden en/of op een mooie plek liggen. We houden ervan om lokale gerechten te bestellen en om niet altijd in toeristische restaurants/hotspots te eten. Na de lunch bezoeken we nog een of twee spots. Maar het kan ook zomaar zijn dat we besluiten om het rustiger aan te doen en te genieten van de accommodatie of de lokale horeca.

vakwerkhuisjes
Londen reisgenieters

Lokaal uiteten

Voor het avondeten reserveren we vaak een restaurant. Iets wat we niet graag doen, maar helaas wel vaak nodig is als je op goede en unieke plekken wilt dineren. We vinden het veel leuker om ergens op de bonnefooi naar binnen te gaan, maar zijn hier helaas al te vaak bedrogen uit gekomen, waardoor we om half 9 nog steeds – met honger – op zoek waren naar een restaurant. We bestellen een lokaal wijntje en vragen aan de serveerster/ober welke gerechten hij/zij aanraadt. We laten ons graag verrassen. Soms drinken we nog ergens een wijntje of pilsje, maar we maken het niet laat. We zijn geen nachtbrakers op vakantie en halen het liefst zoveel mogelijk uit onze dag. Daarom liggen we op tijd weer in bed zodat we fris en fruitig aan de nieuwe dag kunnen beginnen.

Voor- en nadelen van reizen

Je blik op de wereld wordt wijder, je leert meer over andere landen, gebruiken en culturen. Vaak word je met beide benen op de grond gezet, vooral als je ziet hoe mensen in armoede moeten leven en toch gelukkig zijn met weinig. Dat vinden we mooi aan reizen. Je wordt er een rijker mens van. Ook leer je altijd nieuwe mensen kennen en deel je tips met elkaar. Wij delen met veel enthousiasme onze tips en worden soms uitgenodigd door accommodaties of marketingbureaus voor een samenwerking. Zo kom je op leuke, nieuwe plekken en dat zijn leuke dingen.

Gelukkig hebben we nog niet vaak minder leuke dingen meegemaakt, maar tijdens onze vakantie in Kefalonia raakten we onze koffers kwijt. Wat we dan minder leuk vinden is de taalbarrière en de verschillen in werkwijze. Ook wil je op vakantie niet bezig zijn met dingen regelen en stress ervaren. Maar goed, dit is niet iets wat iedere vakantie gebeurt. Gelukkig maar!

"Een ander minder leuk iets is dat er helaas ook mensen op reis gaan die geen respect hebben voor de natuur of andere mensen. Lopen op paden die (niet voor niets) afgezet zijn of voordringen voor dat ene mooie fotomoment. Sommige mensen zijn, in onze ogen, helaas alleen met zichzelf bezig."

Bijzondere ervaring op reis

In Zuid-Afrika, tijdens een safari, stonden we met onze eigen auto geparkeerd bij een waterpoel. Een bul (mannetjes olifant) dronk water uit deze poel. Er kwam nog een andere auto aan en die parkeerde de auto voor ons. Maar blokkeerde daarmee ook de weg voor de olifant, mocht deze onze kant op komen. En jawel hoor, de olifant kwam onze kant op gelopen. De enige manier waarop hij zijn weg kon vervolgen, was om tussen onze auto’s door te lopen. Omdat er niet veel plek was tussen de auto’s, liep de olifant redelijk dicht voor onze auto langs. We denken dat er maar 1 cm tussen de motorkap en de olifant in zat!

Er gaan dan gelijk beelden door je heen van Youtube filmpjes die je eerder wel eens gezien hebt: waarbij olifanten auto’s aanvallen of erop gaan zitten. Dat wil je natuurlijk niet echt meemaken! Op het moment dat Vienna de camera wilde pakken, stopte de olifant en keek hij onze auto in. Waarschijnlijk door de beweging die Vienna maakte om de camera te pakken. Op dat moment stond ons hart even stil en hoopten we vurig dat hij onze auto niet zo optillen en we zo onderdeel van een Youtube filmpje zouden worden. Gelukkig liep de olifant daarna verder en konden wij rustig adem halen. Achteraf een mooi verhaal om te vertellen, maar op dat moment voelden we ons heel klein en nietig. 😊

reiskoppel
olifant Zuid-Afrika

Een grappig moment in Afrika

In Tanzania stonden we bij de ingang van Ngorongoro NP te wachten, omdat onze chauffeur/gids de entree voor het park moest betalen. Er stonden nog meer mensen te wachten, waaronder een schoolbus met Afrikaanse meisjes in de leeftijd van 12-15 jaar. Omdat Vienna blank is, blond haar heeft en voor Afrikaanse begrippen lang is, werd ze aangestaard door de meisjes. Vienna lachte en zwaaide naar de meisjes en dat vonden ze maar spannend, maar ook leuk en interessant. Zoals altijd is er wel een durfal in de groep en die ging wat dichterbij staan. Waarop Vienna vroeg of ze een foto mocht maken. Dit mocht. Daarna volgde er ook nog een selfie en voordat Vienna het wist stond de hele klas om haar heen. Iedereen wilde op de foto en knuffelen met Vienna. Dit was een heel lief en leuk moment.

Let’s talk money

Wij leven niet van onze reisblog, maar van onze fulltime banen. Hierdoor hebben we de luxe om tijdens onze reizen niet op de kosten te hoeven letten. We boeken vaak wat luxere accommodaties en gaan bij restaurants eten. Per dag zijn we ongeveer 100 tot 150 euro kwijt aan excursies, eten en drinken voor twee personen. Ga je naar een land als Griekenland, dan liggen de uitgaven een stuk lager: zo tussen de 60 – 80 euro per dag. Voor accommodaties betalen we gemiddeld 120 euro per nacht, exclusief ontbijt. We vinden het leuker om ontbijttentjes op te zoeken.

Handige reistips

IJsland is een mega toeristische bestemming aan het worden. Dit verschil zagen we goed toen we in 2023, na 2 jaar, weer terug waren. Er waren meer aangelegde parkeerplekken bij de bezienswaardigheden, aangelegde paden en alles was duurder geworden. Mocht IJsland op je bucketlist staan, wacht dan niet meer te lang! De komende jaren zal het er steeds drukker worden.

Wil je plekken bezoeken die nog niet of nauwelijks ontdekt zijn, lees je dan van tevoren in en zoek online naar reisblogs die tips delen over je bestemming. Gebruik je gezond boerenverstand en luister naar je eigen gevoel. Als iets niet goed voelt, dan niet doen.

zonsondergang IJsland
ijsland watervallen

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

Na twee bewogen jaren waarin we veel geld hebben uitgegeven (lees: huwelijk + reis) en een verhuizing/verbouwing, zijn we weer een buffer op aan het bouwen. Dit jaar willen we graag naar Noorwegen en Lapland en tussendoor nog wat weekendjes weg of een stedentrip. Omdat we in Limburg wonen, zijn we zo in de Ardennen of de Eifel, waar je mooie wandelingen in de prachtige natuur kunt maken.

We willen nog veel zien van de wereld en vinden het belangrijk om niet te leven om te werken, maar te werken om te leven! In de toekomst willen we een/twee dagen minder te werken om nog meer te genieten van het reizen en onze vrije tijd. We zijn al goed op weg door onze mindset aan te passen en te genieten van de vrije tijd die we hebben en erop uit te trekken. Maar het is ook belangrijk om jezelf rust te gunnen en op te laden. Niet alles hoeft in één jaar gestopt te worden.

Zuid-Afrika

Wij gaan zeker een kijkje nemen op het reisblog van Dave en Vienna. Net als ons houden ze van wandelen in de natuur en gaan ze graag op avontuur buiten de gebaande paden. Bestemmingen als IJsland en Zuid-Afrika staan hoog op onze bucketlist. Wat jouw top 3 van landen die je zo snel mogelijk wilt bezoeken?

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!