Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Reizen als content creator? Zij maken hun droom waar!

backpacken Australië

Lijkt het jou ook wel wat om voor een paar jaar rond te reizen?  Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en krijg je een kijkje in hun leven. Momenteel is (ver) reizen nog steeds lastig en hopen we dat er snel verandering in komt. In de tussentijd kun je even wegdromen bij de leukste reisverhalen en foto’s.

Bob en Giorgia a.k.a. Our Travel Feet, zijn al sinds 2015 op reis. Ze kwamen op de mooiste plekken in Australië, Nieuw-Zeeland, Indonesië, maar ook Europa. Benieuwd naar hun avonturen? Volg ze live op Instagram en lees snel verder….

Even voorstellen

Hoi, wij zijn Bob (31) & Giorgia (33). Ons verhaal begint rond 2015 in Barcelona, waar we elkaar voor het eerst leerden kennen. Giorgia komt oorspronkelijk uit Milaan, Italië en Bob uit het zuiden van Nederland in de buurt van Breda, Noord-Brabant. Beide waren we naar Barcelona verhuist voor een andere levensstijl dan die we in ons thuisland hadden. We wilden graag aan de kust en in de zon leven, vandaar dat Barcelona de ideale keuze was. Een fantastische stad die alles te bieden heeft: cultuur, eten, bezienswaardigheden, werkgelegenheden, stranden en natuurlijk het fijne klimaat.

reiskoppel content
surfen Nieuw-Zeeland

Tijd voor iets nieuws

Na een aantal jaren in Barcelona gewoond te hebben (Giorgia 6 jaar en Bob 3 jaar), waren we allebei een beetje klaar met de stad, het werd er steeds drukker en duurder, en we wilden allebei wel weer iets nieuws. Dus kwam het moment dat Bob, de reislustige van de twee, voorstelde om naar Australië te gaan en een working holiday experience te doen (iets waar hij al jaren van droomde), na wat aarzelen stemde Giorgia, die tot dat moment nog nooit buiten Europa was geweest, er mee in. We maakten een plan en moesten natuurlijk nog even ons budget (minimaal 5000 euro per persoon) bij elkaar sparen voordat we konden vertrekken. Dat duurde met onze Spaanse salarissen ongeveer 9 maanden.

Reizen door Oceanië & Azië

We waren als “oefen reis” samen al een maand naar Indonesië geweest, een land waar Giorgia gelijk al van zei dat ze er wel kon wonen. Dus nu was het tijd voor de grote stap, een jaar naar Australië. Toen we eenmaal aankwamen, was het vrij snel duidelijk dat het niet bij een jaar zou blijven. We wilde allebei een tweede jaarvisum aanvragen en ook andere landen bezoeken. We hebben vanaf die periode:

• Heel de kustlijn van Australië rondgereden in ongeveer 2,5 jaar tijd met drie verschillende auto’s en busjes.
  • Beide eilanden van Nieuw-Zeeland van top tot teen bekeken.
  • Vijf keer in Indonesië geweest op verschillende eilanden (Lombok, Gili Eilanden, Bali en de Komodo Eilanden).
  • Ook zijn we in nog flink wat landen in Europa en omstreken geweest.

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Ik denk dat dit over de jaren wel veranderd is. Voorheen wilde ik (Bob) met name zoveel mogelijk zien in een korte tijd. Maar, met de jaren en de reiservaring zijn we wel meer “slow travelers” geworden. We hoeven niet alle highlights te zien, en blijven liever weg van overvolle toeristische plekken. Om die reden proberen we ook zoveel mogelijk buiten het piekseizoen te reizen. Natuurlijk willen we hier en daar de meest bekende plekken zien, want die zijn vaak toch de moeite waard. Maar we kijken wel kritisch of wij dat dan ook vinden en slaan er hier en daar zeker wat over. We willen graag authenticiteit en vinden dat het vaak bij de grote trekpleisters te commercieel is.

palmboom reizen
Giorgia Our Travel Feet

Reizen door Oceanië & Azië

Het belangrijkste voor ons is de lokale mensen en de cultuur ervaren. In plaats van naar een grote bekende tempel te gaan, vinden wij het ook leuk om een kleinere lokale tempel te bezoeken. Het liefste raken we in contact met lokale mensen en blijven we ergens voor langere tijd om de manieren van de lokale bevolking te ontdekken en zelf te ervaren. Het idee van “Live like a local” zeg maar.

Bestemmingen kiezen we vaak aan de hand van de cultuur, het eten (al hoewel we nu vegetarisch zijn, is dit af en toe minder interessant), de unieke ervaringen die je kunt hebben in het land, en ook hoe fotogeniek een land is. Om die laatste reden zijn we in 2018 naar IJsland gegaan, en we kunnen niet wachten tot we weer terug kunnen! Kortom, we kiezen verschillende bestemmingen aan de hand van verschillende criteria. We houden ervan om nieuwe dingen te zien en te doen, en hebben zoals iedereen nog een heeeeel lang lijstje met bestemmingen die we nog willen bezoeken.

Reizen en werken in het buitenland

Wat we moesten regelen om in Australië te werken? Om eerlijk te zijn, was dit makkelijker dan verwacht. Het enige wat we hoefden te doen, was online een visum aanvraag indienen en betalen. Vervolgens kregen we binnen 5 minuten allebei de goedkeuring binnen. Uit ervaring werkt dit altijd zo in Australië, tenzij je een crimineel verleden hebt, of iets vreemd invult op de vragenlijst. Je aanvraag wordt eigenlijk altijd snel goedgekeurd. Tenminste, met een Nederlands of Italiaans paspoort. Voor andere landen kunnen er andere regels zijn. Zo zijn er voor Spanje bijvoorbeeld maar een maximaal aantal visa per jaar. Als dat nummer bereikt is, kun je het pas het jaar daarop weer opnieuw proberen.

Zorg voor genoeg spaargeld

Verder is het noodzakelijk om een minimum van $3000 Australische dollars spaargeld te hebben als je een return ticket hebt, of $5000 als je nog geen return ticket hebt. Alhoewel niemand dit checkt kunnen wij je zeker aanraden om dat of wellicht nog iets meer te sparen voor je gaat. Australië is een erg duur land en om de eerste paar weken te overleven kun je maar beter een goed budget klaar hebben. Als je een leuk budget hebt, kun je ook een auto kopen, en dat geeft je de vrijheid om veel meer banen te kunnen aannemen die wellicht buiten de steden zijn.

Tenzij je in de stad wilt blijven. Alhoewel we dat wij zeker niet zouden aanbevelen. Het mooiste van Australië zijn zeker niet de steden, Europa heeft daarvan veel mooiere opties! Nee, het mooie van Australië is het landschap, de nationale parken, het contrast, de stranden, wildlife, de koralen etc. Kortom, alles wat je buiten de steden vindt. Gelukkig betaalt de gemiddelde baan van een backpacker daar al snel $25 per uur, dus dat maakt het een stuk makkelijker om te leven, reizen en leuke dingen te doen. Wij hebben altijd ongeveer de helft van de tijd gewerkt. Vaak 3 maanden en vervolgens 3 – 5 maanden reizen.

avontuurlijke reizen
content creators reizen

De meeste zaken regel je ter plekke

Verder regelen wij het verblijf altijd pas een dag of twee van te voren om het lekker flexibel te houden, zolang het geen feestdag of periode is werkt dat eigenlijk altijd. Maar als je liever voorbereid op pad gaat kun je natuurlijk makkelijk een hostel of Airbnb voor de eerste week of twee boeken. De rest kun je eigenlijk allemaal pas doen als je in het land bent, werk, bankzaken, mobiel etc. Er zijn bepaalde bedrijven die dat soort zaken, en zelfs een baantje voor je kunnen regelen, maar die kosten vaak wel wat.

Reizen tijdens Covid

Qua Covid hebben wij altijd ontzettend veel geluk gehad. Ten eerste kwamen wij eind 2019 terug aan voor ons tweede visum in Australië. Voor het hele gebeuren en het sluiten van de grenzen. Er werd destijds aan alle Working Holiday visa houders aanbevolen om naar huis te keren, maar wij hadden besloten dat we het een stuk veiliger vonden om in Australië te blijven.

Uiteindelijk hebben wij nooit een lockdown gehad. Bepaalde steden wel, maar wij hadden het geluk om eigenlijk altijd op de juiste plek te zijn. We hadden wel plannen om vanuit Australië naar Japan te gaan en een van de eilanden in de Pacific. Dat hebben we helaas moeten uitstellen. Uiteindelijk ging de grens met Nieuw-Zeeland voor korte tijd ook weer open en konden we dat nog mooi meepakken voor onze terugkeer naar Europa.

Een dag uit jullie leven in Australië

Uiteraard hebben wij vele dagen gewoon gewerkt, en die dagen zullen waarschijnlijk niet eens zoveel verschillen van een gemiddelde dag in Europa. Maar we zullen een gemiddelde dag van tijdens het rondreizen in ons geliefde busje beschrijven.

05.30 - Zonsopgang

De vogels beginnen alle soorten geluiden te maken, en we horen een kookaburra (vogel) luidkeels lachen. Het wordt langzaam licht en de zon komt op. Tijd om op te staan. De schuifdeur van het busje gaat open en we kijken uit over de zee. Er zijn een paar goede golven en nog maar een handvol surfers in het water, dus Bob pakt zijn surfboard en gaat snel even het water in voor een “sunrise session”. In de tussentijd maakt Giorgia een koffie en wacht geduldig af.

Wanneer Bob uit het water komt, vertelt hij enthousiast aan Giorgia dat hij wederom met groep dolfijnen heeft gesurft. Na de surfsessie kookt Bob nog even snel wat oats met een banaan en wat kaneel. Tijdens het ontbijt bespreken wat we de hele dag willen doen, wat we kunnen bezoeken onderweg en waar ongeveer in de buurt we ‘s avonds willen parkeren.

07.00 - Ochtend

Na het ontbijt pakken we het busje in en gaan we op pad, we gaan vandaag wat stranden in een nationaal park bezoeken en moeten daarvoor een paar uur rijden. We komen nog in de ochtend aan en zien voor onze ogen de witste stranden die we ooit gezien hebben, met fantastisch mooi en helder turquoise water, en een strakke blauwe lucht. Het mooiste nog van alles, is dat er geen enkel ander persoon in de buurt te bekennen is. We hebben geen haast en besluiten om een uurtje aan het strand te gaan liggen en een boek te lezen.

12.00 - Middag

Na genoten te hebben van het strand zijn we beide toe aan een goede lunch. Gelukkig hebben de solar panelen op ons busje de koelkast goed koel gehouden en kunnen we dus prima een verse salade bereiden en wat brood met hummus. Kort na de lunch besluiten we door te rijden naar het volgende strand, er zijn daar wat interessante rock pools en je kunt er ook goed snorkelen dus we hebben onze snorkelspullen al klaar.

Onderweg komen we nog wat kangoeroes tegen en een paar emu’s. Eenmaal bij het strand aangekomen besluiten we een eerst de rock pools te bekijken en voor de verfrissing er tevens ook in rond te zwemmen, het is inmiddels 33 graden, lekker warm maar niet te heet. Voor we het strand betreden smeren we ons nog even goed in met SPF 50+ zonnebrandcrème. Na de frisse duik, besluiten we onze snorkelsets te halen en zwemmen we een uur rond. We zien allerlei gekleurde vissen, roggen en erg veel schildpadden. Hoe vaak we ze ook tegenkomen, het blijft altijd weer een genot om met schildpadden te “hangen”.

16.00 - Namiddag

De tijd is voorbij gevlogen, en de zon gaat rond 18.00u onder en we koken liever met daglicht. We rijden snel nog een uurtje door naar een gratis kampeerplaats ergens aan het kust. Eenmaal aangekomen pakken we ons busje weer uit, de tafel en stoelen worden neergezet en we zetten het kook gareel achter in het busje klaar. Giorgia gaat snel even douchen terwijl Bob vanavond een Indische curry voorbereid.

Eenmaal aan tafel schenken we nog een glas wijn in en genieten we van ons diner terwijl de zon langzaam dichterbij de horizon komt, vervolgens lijkt te zinken in de indische oceaan, voordat hij uiteindelijk helemaal verdwijnt.

19.00 - Avond

De hemel verandert van een blauw naar een dieprode kleur. De kampvuurtjes gaan langzaam aan en dan is het ineens avond. Op een paar kampvuurtjes na is er verder geen luchtvervuiling, en de sterrenhemel begint langzamerhand zichtelijk te worden. Zoveel sterren in een hemel hebben we nog nooit gezien. We staren een tijdje naar de lucht en kruipen vervolgens in ons busje. Nog even tandenpoetsen en dan kijken we een film of serie op de iPad. Giorgia valt halverwege de film in slaap en om 21.30 zijn we allebei knockout.

Voor- en nadelen van werken in Australië

De leukste voordelen van het werken en reizen in Australië (en andere landen):

• Nieuwe mensen leren kennen.
  • Veel mensen met dezelfde kijk op het leven, die buiten de norm leven.
  • Verschillende culturen ontdekken.
  • Jezelf beter leren kennen.
  • Alternatieve levensstijl
  • Wakker worden met zonsopgang en naar bed met zonsondergang, het natuurlijke leven.
  • Altijd weer iets nieuws te doen of te zien.
  • Het feit dat je alles nieuw is, is een grote drijfveer om er elke keer weer op uit te trekken.
  • De enorme vrijheid

De nadelen wegen zeker niet op tegen de voordelen, maar wel iets om rekening mee te houden:

• Je werk of studies van andere landen worden niet altijd gerespecteerd. Je bent als het ware een immigrant en met de visa restricties kun je moeilijk een serieuze baan krijgen (Het idee is dan ook dat je een paar maanden werkt, dan reist en vervolgens weer naar huis keert).
  • Het kan af en toe stressvol zijn om een nieuwe baan te vinden.
  • Je bent op jezelf aangewezen, weinig hulp.

Er zijn zoveel grappige momenten tijdens het reizen dat het moeilijk is om er eentje te kiezen. Een leven op reis zit vol met avontuurlijke en grappige momenten, eigenlijk non stop!

Ons eigen horror verhaal!

Okay, dit is echt een horrorverhaal wat we regelmatig rond het kampvuur gedeeld hebben. Australië staat natuurlijk bekend om zijn grote afstanden en stukken land waar je niks of niemand tegen komt. Dat is overigens vaak niet zo hoor, maar er zijn zeker bepaalde stukken waar je in een uur misschien 1 of twee andere auto’s tegenkomt. Zo reden wij op een verlaten snelweg van Darwin naar Cairns, een trip van 2800 kilometer. We waren net aangekomen in Queensland, en het was tijd om een overnachting te zoeken.

Aangezien het zo uitgestorven was, vonden we een parkeerplek aan de kant van de weg met toiletten, en we waren helemaal alleen! De hele plek voor jezelf is zeker top, totdat er op een gegeven moment iemand aan kwam: een man die alleen was en naast ons stopte om ons een vraag te stellen over de parkeerplaats. Hij had een joint in zijn mond en was samen met zijn hond. Hij sprak ons aan en vroeg of het een goede parkeerplaats was en of er nog andere plekken in de buurt waren. Ik zei dat er verderop nog een plek was, ongeveer 20 minuten rijden en dat hij hier ook prima kon parkeren. Dat laatste deed hij en hij parkeerde op korte loopafstand van ons.

Rare geluiden rond middernacht...

Het was een vreemde kerel, en de verhalen van Wolfs Creek en andere kidnappingen / moorden in Australië begonnen bij Giorgia naar boven te komen. We hadden de tent al opgezet en wilden niet oppakken en vertrekken, maar we vertrouwden het ook niet helemaal, dus Giorgia besloot om ons zakmes mee in de tent te nemen. De man besloot wat hout te hakken voor een kampvuur (ja, met een hakbijl). We probeerden er niet teveel over na te denken en besloten het bed in te gaan om nog even wat te kijken op de laptop. Het was inmiddels pikkedonker.

Toen we bijna in slaap vielen (rond 00.00u) hoorde we een vreemd lawaai, en vervolgens nog eens! Het duurde niet lang voordat ik het herkende. Het was het geluid van een KETTINGZAAG 😳. Na de tweede poging stond ie aan en we schrokken ons allebei rot. We hielden de man nog een keer in de gaten en wilde bijna de auto starten en wegrijden. Maar uiteindelijk ging hij gewoon met een kettingzaag, in het midden van de nacht hout zagen voor zijn kampvuur. Uiteindelijk vielen we in slaap. De volgende ochtend was de man al vroeg vertrokken.

sterrenhemel op reis

Let’s talk money

Dit hang echt heel erg van het land en de situatie af. Azië is over het algemeen heel goedkoop en Australië is dat natuurlijk niet. Maar toch konden wij met vrij weinig geld rondkomen, de rest spaarde we voor andere reizen. In Australië huurde wij altijd een kamertje wanneer we werkten, dat kostte vaak rond de $250 AUD per week voor twee personen. Als stel ben je vaak goedkoper uit dan als je alleen bent, maar je kunt al snel een bed in een hostel krijgen voor rond de $100 AUD.

Wanneer we rondreisde, leefde we grotendeels in onze eigen auto en betaalden we eens in de drie dagen voor een camping. De rest van de tijd deden we “free camping”. Aan boodschappen gaven we over het algemeen $100 AUD per week uit.

De grootste uitgaven op reis

Excursies zijn in Australië ook erg duur, vandaar dat we meestal ons eigen ding deden. Behalve excursies op het water, maar die konden we vaak wel goedkoop via bookme en vergelijkbare sites boeken of direct bij de organisatie. We gebruikten nooit boekingsbureaus en van die salespersonen die in elke toeristische buurt rondlopen, want die gooien overal een flinke marge op. Je betaalt daar vaak 20-50% meer dan de echte prijs.

Onze grootste kostenpost in Australië was de benzine. De benzineprijs in Australië is niet eens zo hoog, maar als de afstanden zijn natuurlijk erg groot. Met de tweedehands auto’s die wij hadden konden we vaak maar 400 – 500 km doen op een tank. Uiteindelijk schat ik dat 60% van onze kosten benzine waren. Verder leefden we heel goedkoop en kwamen we rond met 1000 AUD (500 p.p.) voor twee personen per maand. Als je nagaat dat je gemiddeld 1000 AUD per week verdient in Australië dan kun je dus makkelijk een paar maanden reizen als je een tijdje gewerkt hebt.

Zodra je buiten het land gaat wordt het natuurlijk een stuk duurder, zoals voor ons bijvoorbeeld in Fiji, daar ben je dan echt op “vakantie” en betaal je dus de vluchten, al het vervoer, alle accommodatie, eet je bijna altijd buiten de deur etc. Maar goed we zijn ook een keer naar Bali gevlogen voor een weekje en dat kostte ons vrij weinig. Zelfs de vluchten waren minder dan 100 Euro retour vanaf Darwin.

Reistips voor Australië

Wij zouden het 100% keer op keer aanbevelen. Australië was voor ons echt fantastisch, maar we zijn ervan overtuigd dat als je naar Canada wilt, of een jaar door Zuid-Amerika gaat trekken, dat dat ook fantastisch is. Het maakt echt niet uit waar je heen gaat, zolang je het maar doet. Dus wat je ook wil doen, en waar je ook heen wil, doe het! En doe het terwijl je nog jong bent, wanneer je nog alles kunt doen en laten! Werk is er altijd wel, een carrière kan je altijd nog opbouwen. Wij hebben keer op keer bij terugkomst weer goede banen gevonden en onze reiservaring wordt vaak heel erg gewaardeerd. De tijden die wij in het buitenland hebben doorgebracht wordt ons nooit meer afgenomen. Het enige nadeel is waarschijnlijk dat je nooit meer naar huis wilt!

De mooiste plekken in Australië

Wij vonden de westkust van Australië het gaafste. Heel het land is mooi en je kunt overal een top tijd hebben, maar de westkust biedt je zoveel vrijheid en zoveel moois, daar zijn gewoon geen woorden voor. Je moet daar wel wat beter voorbereid zijn en je eigen auto hebben. Onze top 5 van Australië is als volgt:

1. Exmouth & Ningaloo Reef, West-Australië
2. Margaret River, West-Australië
3. Sunshine Coast, Oost-Australië
4. Whitsundays, Oost-Australië
5. Eyre Peninsula, Zuid-Australië

What’s next?

Grotendeels door Covid, hebben we besloten om voor nu te settelen in Europa. We zijn nu in het zuiden van Spanje en blijven hier voorlopig. We willen zeker nog veel reizen, maar we hebben ook andere doelen zoals ons eerste huis kopen en een paar ideeën om eigen ondernemingen op te starten. We werken gelukkig allebei remote dus kunnen ons nog vrij makkelijk bewegen, zolang we maar internet hebben.

De beste tips voor andere reizigers

Onze belangrijkste reistip is eigenlijk altijd om in gesprek te raken met lokale bevolkingen. Wij hebben zoveel fantastische mensen leren kennen puur door ons een beetje af te schermen van de andere reizigers en meer in gesprek te raken met lokale mensen. We woonden altijd met locals en hebben daardoor de beste ervaringen in het land gehad. We hebben destijds in Australië groepen Fransen gezien, die alleen maar met andere Franse mensen rondhingen en dus hun Engels helemaal niet verbeterden en verder ook niet echt de beste culturele ervaring hadden.

We zijn regelmatig door Australiërs gevraagd om mee te gaan surfen, voor huisfeestjes, diners, trips etc. Ook kregen we vaak daardoor veel betere lokale tips en hebben we zoveel plekken gezien die je online wellicht niet zo snel zou vinden. We hebben vriendschappen voor het leven gemaakt en hopen dat deze mensen ons in de toekomst (post covid) in Europa ook komen bezoeken. Zo waren we ook uitgenodigd voor een aantal bruiloften, waaronder een traditionele Balinese bruiloft (die we heel jammer genoeg niet konden bijwonen) en nog meer.

Spreek de lokale mensen aan, die geven je vaak veel betere tips en weten vaak de beste spots te vinden. In plaats van de meest bekende tempel te bezoeken, zullen ze je vertellen waar de lokale bevolking naar een kleinere tempel gaat waar je uiteindelijk een veel betere ervaring kunt hebben.

reisblog backpacken
ourtravelfeet content creators

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

Over het algemeen hebben we door het reizen gemerkt hoe makkelijk we kunnen overleven met vrij weinig middelen. Ons droomleven is een eigen huis aan de kust in de zon en een eigen zaak die het hele gezin kan onderhouden. Vrij simpel eigenlijk, en zeker haalbaar, dus daar werken we de komende jaren naartoe.

Wauw! We hebben met verbazing de avonturen van Bob & Giorgia gelezen. Zoals zij ook al vertellen in dit blog; mensen ontmoeten met dezelfde kijk op het leven is gewoon zo fijn. Wij houden dit koppel zeker in de gaten!

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten of volg ons op Instagram.

Zit jij momenteel ook in het buitenland of op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier ook!