Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Reizen met een vaste baan: Anouk & Bob geven een kijkje in hun leven

zelf reis plannen

Gemiddeld heb je in loondienst zo’n 27 vakantiedagen, iets meer als je ze slim opneemt. Dat komt neer op 5 of 6 weken per jaar. Hoe haal je alles uit je reizen en waar ga je naartoe? Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Anouk en Bob leerden elkaar kennen op vakantie en reizen sindsdien samen naar de mooiste bestemmingen. Morgen stappen ze in het vliegtuig maar Mexico, klaar voor  witte zandstranden, eeuwenoude tempels en lekker Mexicaans eten.
Ze delen alle reismomenten op Instagram en op hun reisblog. Nieuwsgierig hoe hun leven er momenteel uitziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Hi! Wij zijn Bob en Anouk, een stel dat graag samen reist en in de buurt van Den Haag woont, samen met poes Pip. Bob is 33 jaar en is civieltechnisch ingenieur, voor zijn werk richt hij onder andere nieuwe woonwijken in. Anouk is 27 jaar en is communicatieadviseur bij een communicatiebureau. Wij zijn nu ruim 9 jaar (!) samen en hebben elkaar ontmoet op vakantie – hoe passend bij onze passie voor reizen! Al snel nadat we elkaar leerden kennen, merkten we allebei hoe leuk we reizen vonden en hoe graag we de wereld wilden ontdekken. In die negen jaar samen hebben we Vietnam, Costa Rica, Portugal, Bonaire, Spanje, Zweden en Griekenland bezocht én een flink aantal stedentrips gemaakt naar Rome, Dublin, Parijs, Brugge, Antwerpen, Sofia, Athene en Helsinki (we vergeten er vast nog een paar).

Mallorca
Vietnam Phu Quoc

Favoriete landen

Alle landen die we hebben bezocht zijn mega divers, dat maakt het kiezen van een favoriet lastig. Vietnam was een afwisseling van steden en cultuur en onze eerste verre reis samen, daar hebben we heel veel mooie herinneringen aan. Costa Rica was juist weer super indrukwekkend door de natuur en dieren, en de prachtige jungle en stranden. In Bonaire hebben we onze PADI duikcursus gedaan en hier keren we graag nog een keertje terug om nog meer van de onderwaterwereld te ontdekken. Maar onze all-time favorite is toch denk ik wel Griekenland. Hier zijn we minstens vijf keer samen geweest, en ook voor we elkaar leerden kennen, kwamen we hier beiden vaak met onze families. De verschillende Griekse eilanden geven je zóveel te ontdekken en ieder eiland is weer anders. Maar gegarandeerd heb je lekker weer (oké, bijna altijd), lieve mensen, lekker eten én de beste ijskoffie. Voor een freddo cappuccino mag je ons wakker maken.

Morgen vliegen we naar Mexico! We proberen in ieder geval eens per jaar een verre reis te maken om samen nog meer van de wereld en culturen te ontdekken en er lekker even tussenuit te gaan van het dagelijks leven en ons werk.

kreta
zakhyntos

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Wij noemen onszelf ‘flashpackers’. We reizen wel rond met een backpack op ons rug, maar wel met een wat ruimer budget dan backpackers. Omdat we allebei fulltime werken, is vakantie écht een uitje. Daar mag dan wat ons betreft ook wel wat budget tegenover staan. Dat betekent niet dat we altijd luxe reizen: we bekijken wel heel kritisch of iets het geld waard is of niet. Als we op een bestemming zijn waar we doorreizen, kiezen we vaak ook voor een goedkoper hotel of een privékamer in een hostel. Maar juist op plekken waar we wat langer zijn, vinden we het ook heerlijk om voor comfort te kiezen en onszelf te verwennen met een wat luxer verblijf!

Eigen reis plannen

Onze bestemmingen kiezen we met name uit op basis van de beste reisperiode. We vinden Zuidoost-Azië heel interessant, maar ook veel landen in Centraal- en Midden-Amerika staan hoog op onze bucketlist. We hebben hier al heel veel voor uitgezocht, en daarmee een soort ‘shortlist’ voor onszelf gemaakt. In deze lijst hebben we ook genoteerd voor welke landen (of welke gebieden) de beste reistijden zijn. Daarna kijken we hoe het uitkomt met werk om langer vakantie te nemen, en kiezen we een land dat in die periode lekker uit de verf komt. Daarnaast moeten we er allebei zin in hebben! Als één van ons twee het niet ziet zitten, dan houdt het snel op. Nogmaals, het zijn voor ons echt vakanties dus we moeten er allebei van genieten.

Bonaire
Mallorca

Hoe delen jullie je passie voor reizen?

Eén van de dingen die Anouk het leukst vindt aan het reizen (naast het reizen zelf), is het voorbereiden. Uitzoeken wat er te doen is, wat de highlights zijn, de leukste hotels, de beste restaurants etc. En dit dan het liefst verwerken in een minstens 30-pagina tellend document (voor een reis van drie weken hé, jongens ;-)). Voor veel mensen een rotklus, iets dat ze niet willen doen. Door het gebrek aan voorbereiding missen zij dan soms dingen en komen ze thuis met het gevoel van ‘oh dat had ik ook wel willen zien…’. Da’s nou precies waarvan Anouk dacht: misschien kan ik daar iets mee. Naast reizen vindt zij schrijven namelijk ook heel leuk! Onder het motto ‘niet denken maar doen’ is toen wanderingtheworld.nl in het leven geroepen. Mensen helpen in hun voorbereidingen voor hun reis, het maximale halen uit de tijd die ze daar hebben, en de beste tips geven!

Reisblog beginnen

Het lastigste van een reisblog is de opstartfase, en dan met name het bedenken van een naam. Alles wat ik wilde, was al bedacht of in gebruik. Uiteindelijk dacht ik: je kan het altijd nog veranderen, je verhalen blijven bestaan, dus niet zo moeilijk doen en gewoon beginnen! Maar daar had ik graag nog een wat makkelijkere weg in gevonden, om de ideale naam te bepalen die ook nog bij jou als persoon/stel past.

Nog iets anders dat ik eerder had willen weten (of nouja, me eerder had willen realiseren), is de tijd die het kost om een reisblog goed te onderhouden. Niet alleen de tijd voor het schrijven van artikelen, maar ook het kiezen van een website template, het up-to-date houden van je socials, het sorteren en bewerken van foto’s… het zijn nogal wat ballen die je hoog moet houden. En om eerlijk te zijn schiet het er ook vaker bij in dan ik wil. Het reilen en zeilen van de dag, een deadline op werk, dan nog koken, sporten en het huis opruimen… Je moet er wat mij betreft echt wel een continue drive voor hebben om het ‘succesvol’ te laten worden. Maar goed, tegelijkertijd is het ook écht heel erg leuk om ermee bezig te zijn en andere reisbloggers/reisaccounts op social media te volgen en weer geïnspireerd te raken door anderen. Dat geeft toch altijd weer een kick en de motivatie om ermee door te gaan.

Mallorca reizen
Mallorca boot

Een dag uit jullie leven op reis

Een gemiddelde dag op reis begint in veel gevallen toch met een wekker. Heel af en toe niet, maar dat is eerder uitzondering dan de regel, haha! We hebben vaak wel een plan voor een bestemming, maar proberen de dagen wel zo relaxed mogelijk in te delen. Afijn, die wekker dus. Daarna een kop koffie (must-have wanneer het kan) en een ontbijtje. Het liefst bij een leuk bakkertje, even lekker zitten en rustig aan je dag beginnen. Daarna gaan we vaak op pad. Het liefst met z’n tweeën op ontdekkingstocht, maar soms met een georganiseerde tour. Op veel dagen staat het ontdekken van de omgeving centraal. Een waterval in de buurt, een prachtige tempel, of een stad. Het ligt er maar net aan waar we zijn.

Na een ochtend op pad gaan we vaak lekker ergens lunchen, en dan ‘s middags vaak in de relax modus op bijvoorbeeld een mooi strand. Als we onderweg zijn, schiet de lunch er trouwens ook weleens bij in – na een uitgebreid ontbijt kunnen we vaak ook wel af met een snack (of een zak chips, oeps!). Wat we al zeiden, we hebben met onze voorbereidingen vaak best wel een plan en hoeven ons niet te vervelen. Dat doen we dan ook eigenlijk nooit. Einde middag nemen we nog een duik in het zwembad, voor we ons opfrissen voor een drankje en diner. Eten staat toch wel heel centraal op onze reisdag, merken we nu 😉

Vietnam Phu Quoc palmboom strand
Costa Rica - Dominical

Het grootste voordeel van reizen

De grootste voordelen van reizen zijn het opdoen van nieuwe ervaringen en het maken van herinneringen. Je beleeft dingen op je eigen manier en soms ervaren wij dingen ook weer anders, terwijl we er letterlijk op hetzelfde moment zijn. Reizen verbreedt je horizon en die ervaringen neem je weer mee. Of het nou gaat over een andere omgeving, nieuwe dieren waar je iets over leert, of ontmoetingen met (lokale) mensen: je ontdekt steeds weer iets nieuws en dat is echt heel tof.

"Minder leuke dingen van reizen zijn toch wel de soms lange afstanden die je aflegt. Wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand veel nachttreinen of busritten van meer dan 6 uur nou écht leuk vindt."

Een bijzondere ontmoeting

Op Samos, een eiland in Griekenland, ontmoetten we een restaurant-eigenaresse die ons vanaf moment één welkom liet voelen. Ze was ook licht chaotisch, en vergat bijvoorbeeld meermaals een drankje en het bestek. Geen probleem natuurlijk, al voelde zij zich helemaal schuldig. De hele avond was ze zo lief en geïnteresseerd. We raakten verder aan de praat en het bleek dat zij in de bediening stond en haar moeder in de keuken. Toen Bob even naar de wc was, kwam ze ook gewoon op zijn plek zitten om lekker verder te kletsen aan tafel met Anouk. Na die eerste keer daar eten, kwamen we uiteraard nog eens terug. We voelden ons hier echt direct thuis en we maakten een superleuke connectie met haar. Grappig: ze feliciteert ons nog ieder jaar op Facebook, en wij haar natuurlijk ook 😉

Grappige momenten op reis

We kunnen achteraf erg lachen om georganiseerde chaos! zo namen we bijvoorbeeld in Vietnam een keer een taxi vanaf onze homestay in Ninh Binh naar de luchthaven. Leek allemaal prima geregeld, maar na 20 minuten stopte de taxi op een parkeerplaats. Oké… Niemand spreekt hier een woord Engels, dus aan deze man proberen te vragen wat de bedoeling is, leidde nergens toe. Hij wees naar een nummertje op een kaartje: 74. En begon daarna onze spullen uit te laden. Er kwamen nog wat busjes aan en allemaal mannen schreeuwden een paar woorden naar elkaar, waar wij natuurlijk niets van begrepen. Wij hebben in een paar minuten nog nooit zo vaak het woord “airport” gezegd om maar duidelijk te maken welke kant we op willen. Nog geen vijf minuten later kwam het volgende busje aangereden, met een kentekenplaat die eindigt op 74. Man, er zat dus gewoon structuur in deze chaos! Na een wat gestreste start zaten we heerlijk luxe in een ruimere taxi en kwamen we zo’n drie uur later veilig aan op de luchthaven.

Let’s talk money

Deze is heel lastig te beantwoorden, met name omdat we het zelf gewoon echt heel slecht bijhouden. We houden op voorhand altijd wel heel goed onze kosten bij voor bijvoorbeeld huurauto, hotels en vooraf geboekte activiteiten. Maar ter plekke zou ik niet kunnen zeggen wat we precies uitgeven aan specifieke onderdelen. Dit is wel iets dat we wat beter kunnen doen, om nog meer waardevolle informatie te kunnen bieden op onze website en socials. Wel weten we waar we het meeste aan uitgeven: accommodaties, uit eten gaan en excursies. Oja, en in Costa Rica was onze huurauto (4×4 via Sunny Cars) echt wel een flinke uitgave, met €1.600 voor 22 dagen.

Vliegtickets nemen uiteraard ook altijd wel een hap uit ons budget, omdat we zo lang mogelijk willen vliegen om maximaal te genieten van onze drie weken verlof 🙂 Als je wat flexibeler reist, kunnen die kosten ook veel meer meevallen. We wegen zoals gezegd wel altijd af of iets het waard is, maar zouden nooit de situatie willen hebben dat je heel graag iets wil doen ter plekke, maar je budget het niet toelaat. Dat is echt zonde!

wanderingtheworld.nl
huurauto

Hoe ziet het reizen als een koppel eruit?

Reizen als een koppel is vooral heel gezellig. Je hebt altijd je buddy aan je zijde en deelt samen prachtige momenten. Je maakt samen herinneringen en hebt samen verhalen als je terugkomt. Dat brengt je dichter bij elkaar! Uiteraard ben je het niet altijd over alles eens, maar goede communicatie is daarin heel belangrijk. Wil de een A en de ander B, kijk dan of je eerst A kan doen en dan B. Of andersom. En geef eraan toe als iemand zich even niet zo lekker voelt of moe is. Het heeft heel weinig zin om maar door te blijven gaan met iemand die met een chagrijnig gezicht achter je aan hobbelt, daar is ook geen lol aan! Voor ons zit het in ook op voorhand al goed dingen afstemmen, vragen aan de ander stellen zoals: wat vind jij belangrijk? Wat wil jij écht niet missen als we naar plek X of Y gaan. En daar dan je reisschema op aanpassen. Luisteren naar elkaars wensen en deze vooraf scherp hebben, helpt heel erg tijdens je reis. Een beetje flexibiliteit is ook altijd wel op z’n plek tijdens het samen reizen.

palmbomen
reiskoppel

TIP ♥ –  Morgen vertrekken we naar Mexico, met alleen handbagage. Check zeker even onze inpaklijstjes voordat je op reis gaat, die vinden we zelf altijd zo lastig samenstellen. We zijn stiekem ook heel benieuwd hoe dat ons vergaat, haha!

What's next?

Momenteel zijn we allebei blij met de huidige situatie waarin we ons bevinden. Het was een wat heftig jaar, omdat Anouk onverwacht even uit de running was door een operatie. Op dit moment zijn we dus vooral heel blij dat we weer ‘back on track’ zijn en weer kunnen reizen en leuke dingen kunnen doen (ook thuis). De plannen voor de toekomst… hopelijk maken we nog eens een keer een lange reis. Dat zou top zijn!

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

We zouden ons uiteindelijk heel graag willen settlen in een wat groter huis, met ruime tuin en een grote keuken. Met de poes, en in de toekomst ook kinderen als dat ons gegund is. Dat even voor het huisje-boompje-beestje gedeelte. Wat reizen betreft zouden we heel graag zoveel mogelijk blijven reizen. Lange/verre reizen, maar ook weekendjes weg of korte stedentrips. Of een weekje Griekenland. Die moeten we er ook inhouden ;-).

Op reisblog niveau willen we er graag weer wat meer tijd en energie insteken om te blijven groeien en innoveren. Met elke reis worden we beter in onze foto’s, video’s en tips opschrijven. Dan thuis ook nog uitwerken en hier standaard tijd voor vrijmaken in onze week, dat zou denk ik heel erg helpen om de blog nog iets verder uit te bouwen. Onze eerste samenwerking hebben we inmiddels binnen, maar hóé tof zou het zijn om een keer op een gesponsorde reis te gaan?! Dat is voor nu wel de eerste droom met wanderingtheworld.nl.

Tof om te zien dat Anouk en Bob zoveel reizen en hun passie delen. Wil jij ook graag je eigen reizen plannen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Check onze handige tips. Wij zijn beide ondernemers, en kunnen we eigenlijk niet meer voorstellen dat we ‘maar’ een paar weken reizen. Tegenwoordig nemen we echt de tijd voor een land of bestemming, gewoon omdat het kan 🙂

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!