Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Zoveel mogelijk reizen: dit stel haalt alles uit hun leven!

reisverhalen

Is reizen aan een leeftijd gebonden? Wij vinden van niet, en zien onszelf de wereld rondreizen tot we oud en grijs zijn! Als begin dertigers ontmoeten we op reis mensen van alle leeftijden, van energieke backpackers tot aan gezinnen met jonge kinderen en gepensioneerden. Het maakt echt niet uit hoe oud / jong je bent, dus laat je daar zeker niet door tegenhouden. Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Alette en Jeroen zijn gek op reizen, samen hebben ze al heel wat landen bezocht, waaronder China, Oman, Australië, Mexico en Panama. Op de planning staat een reis van 3 maanden naar Namibië, Botswana en Zuid-Afrika.
Ze delen alle reismomenten op hun website en op Instagram. Nieuwsgierig hoe hun leven eruit ziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Wij zijn Alette en Jeroen, allebei 45 jaar oud, uit Amsterdam. We zijn gek op reizen en reizen al meer dan 25 jaar samen. Bij elkaar zijn we in meer dan 60 landen geweest in Afrika, Azië, Zuid-, Midden- en Noord-Amerika en Europa. Jeroen werkt, naast het bloggen, als stedenbouwkundig ontwerper en onderzoeker. Alette heeft na een sociale opleiding lang in de kinderopvang gewerkt en is nu vertaler, redacteur en reisblogger.

Tijdens onze eerste Interrail-reis samen wilden we zo ver mogelijk reizen. Met ons treinticket bleken we naar Marokko te kunnen. Toen we van de boot afstapten waren we helemaal overdonderd door Afrika. De geuren, de kleuren, de geluiden, de ontmoetingen – alles was anders. We vonden het fantastisch. Zo is onze liefde voor verre reizen ontstaan.

Panama-CoibaNP
Australie-GreatBight

Favoriete landen

Een paar van onze favoriete reislanden zijn Zuid-Afrika, Oman en Australië, Namibië, Venezuela, Oeganda, Egypte, Myanmar, Brazilië en Marokko. Ook China, Thailand, Mexico en Lesotho horen eigenlijk op dat lijstje thuis. En misschien ook wel Belize, Turkije, Panama of de Filippijnen. Je ziet al … we kunnen niet echt kiezen!

Als we nu één favoriet land zouden moeten kiezen, is dat op dit moment Zuid-Afrika omdat het een ontzettend divers land is. Je vindt er niet alleen fantastische steden, bijzondere historie en geweldige stranden, maar ook dramatische bergen, tropische bossen, afgelegen woestijnen, watervallen en waar weinig andere landen mee kunnen concurreren: olifanten en leeuwen. Terwijl het ook heel toegankelijk is en je er fantastisch zelfstandig kan roadtrippen.

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Het liefst zijn we wat langer in één land of regio en gaan altijd op zoek naar onbekende plekjes. We houden niet zo van georganiseerde reizen en tours. En regelen het liefst alles zelf. Ook onze ‘korte’ reizen maken we zo lang mogelijk. Dat geeft ons een groter gevoel van vrijheid dan korte trips van bijvoorbeeld een weekje. En je kan dan wat makkelijker voor avontuurlijke bestemmingen kiezen waar niet altijd alles loopt zoals je thuis hebt bedacht. Het allergaafst vinden we roadtrips zoals we, bijvoorbeeld, in Oman, Australië, Zuid-Afrika en Oeganda deden. Maar we springen net zo lief achterop een truck of op een rivierboot als we iets bijzonders willen zien of een rare route in ons hoofd hebben gezet.

ZuidAfrika, KrugerNP

Voor langere tijd op reis

We zijn al vijf keer drie maanden of langer op reis geweest. Onze eerste lange reis was drie maanden Ecuador en Peru om Spaans te leren. In Zuid-Amerika trokken we op onze tweede lange reis over land en water van Buenos Aires naar Caracas, Venezuela, dwars door de Amazone. Vijf jaar daarna rijden we vier maanden lang door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Zambia, Malawi en Mozambique met een 2WD kampeerbusje. Een paar jaar later rijden we in vijf maanden in een busje Australië rond. Tijdens de pandemie reisden we vier maanden door Midden-Amerika, van Panama naar Mexico.

Hoe zijn jullie je reisblog begonnen?

Eigenlijk schrijven we al reisverhalen sinds onze eerste lange reis naar Ecuador en Peru. Eerst vooral per e-mail aan vrienden en familie, al snel daarna op de eerste blogplatforms. Daar kwamen Instagram en Facebook toen bij. Steeds vaker vroegen mensen ons om reisadvies, daarom zijn we voor onze reis naar Australië in 2017 met ons reisblog The Book of Wandering gestart. Hier vind je reisverslagen en blogs met reisroutes voor roadtrips en avontuurlijke bestemmingen, de leukste slaaptips, inspiratie voor stedentrips, of de beste snorkelplekken. Ook tippen we de leukste reisboeken om weg te dromen tussen de reizen door.

"We willen graag mensen inspireren om zelfstandig op reis te gaan en laten zien dat ze hun eigen pad kunnen kiezen."

Een dag uit jullie leven op reis

Om vijf uur ’s ochtends gaat onze wekker. Het is nog donker. Jeroen zet snel water op voor koffie in ons huisje. Dan eten we snel een bak yoghurt om in de kille ochtendlucht de poort van ons kamp uit te rijden. De zon komt langzaam op. Dit is de beste tijd om op zoek te gaan naar roofdieren. We zien vooral veel olifanten. Een hyena flitst over de weg het hoge gras in. We hebben veel mazzel als we opeens cheeta’s langs de weg op een verhoogd stukje aarde zien liggen. En we blijven lekker lang bij ze staan kijken.

ZuidAfrika-Hluhluwe
ZuidAfrika-Addo

Rond 9.30 gaan we brunchen op een picknickplek met uitzicht. Onze broodjes kaas zijn toch wat bescheiden vergeleken met de Zuid-Afrikanen die al breed uitpakken met een braai met spek, worst en eieren. In de verte staan kudu’s en olifanten aan de rand van de rivier. Via een achterafpad proberen we terug te rijden naar het kamp voor een siësta: midden op de dag is het heet, en verschuilen ook de dieren zich. Maar onderweg moeten we omkeren en omrijden omdat een grote olifant het pad voor zich opeist.

Een geweldige safaridag

Na een middagdutje (05.00 uur is echt vroeg!) gaan we aan het eind van de middag nog een laatste rondje game-driven. Kuddes olifanten plonzen door de rivier vlakbij het kamp. We zien weer talloze impala’s. Tegen zonsondergang verschijnen opeens gouden vlekjes in de verte op de weg. Zeven jonge leeuwtjes buitelen spelend over elkaar. Een fantastische afsluiting van een dag in Krugerpark. Aan het eind van de dag gaan we nog even langs het restaurant om in te checken op de wifi, want bereik hebben we voor de rest niet. We plaatsen voor onze volgers wat Instagram-stories met filmpjes van olifanten en onze eerste leeuwenfoto’s. Daarna gaan we vroeg naar bed, want morgen gaan we weer op zoek!

ZuidAfrika, Hluhluwe
ZuidAfrika-KrugerNP

Een bijzonder ervaring

Dat moment dat we voor het eerst van ons leven leeuwen in het wild zien. Boven de Kalahari-woestijn pakken donkergrijze wolken zich samen. We zijn in Kgalagadi National Park in het noordwesten van Zuid-Afrika. Vlakbij is het drielandenpunt met Botswana en Namibië. Onderweg naar onze kampeerplek in Nossob Rest Camp vinden we twee mannetjesleeuwen en een majestueuze vrouwtjesleeuw in het hoge gras langs het zandpad waar we overheen rijden. Wat zijn deze leeuwen groot! En zo dichtbij.

De zwarte manen die zo karakteristiek zijn voor de Kalahari-leeuwen zijn goed te zien. Als de bui losbarst gaat de troep leeuwen plat in het gras liggen. Maar snel is het alweer droog. Starend over de grasvlakte staan de leeuwen op en schudden het regenwater van zich af. We houden elkaar een goede twee uur gezelschap. Tot het voor ons tijd wordt om vóór het donker door te rijden omdat het hek van de camping dicht gaat. We zullen deze ontmoeting nooit vergeten.

Voor- en nadelen van reizen en werken

Het is een beetje cliché, maar het is echt waar: ‘Travel is the only thing you buy that makes you richer.’ Tijdens een reis maken we in een dag soms meer mee dan in een maand thuis. Hoe meer we meemaken hoe nieuwsgieriger we worden en hoe meer we willen zien. We leren op reis meer dan we op school ooit leerden. En we voelen ons helemaal in ons element wanneer we op reis zijn. We leven op reis veel meer in het moment dan thuis waar je altijd maar aan het plannen bent en in de ratrace zit.

Het grootste nadeel van zoveel van reizen houden, is het thuiskomen. Elke keer dat je weg bent geweest, verander je een beetje. Je maakt enorm veel mee en groeit terwijl thuis de tijd stil lijkt te staan. Iedereen verwacht dat je na een lange reis weer terug in je oude leven stapt alsof er niks is gebeurd.

Belize-Hopkins
Belize-BarrierReef

Grappige momenten op reis

In Camdeboo National Park kamperen we op de SAN Parks campsite. Heerlijk dat kamperen in de natuur onder de sterren. We hebben een ruime kampeerplek met rondom bush. En, heel erg fijn, een eigen picknicktafel deze keer. Het is donker wanneer de pasta klaar is. Alette zegt dat ze niet met haar rug naar de bush wil zitten: “je weet nooit wat er uit de bosjes kan komen”. Op dat moment kijkt Jeroen met grote schrikogen langs haar de bosjes in … en zegt dan: “keer je maar niet om, want dit wil je ook echt niet zien”.

Uit haar ooghoeken heeft Alette het natuurlijk allang gezien. Er rent een enorm eng beest over de grond tussen de stenen op de campingplek, zo groot als een hand. Na nader onderzoek blijkt het geen spin of schorpioen te zijn, maar iets ertussenin …. Aaaaaah!!! De pasta eten we die avond in de auto. Hahaha.

Let’s talk money

Ooit begonnen we het backpacken met 30 euro per dag reisbudget met z’n tweeën. Dat redden we nu niet meer… haha. Het hangt natuurlijk helemaal van de bestemming af. Maar meestal zijn we toch het meeste kwijt aan vliegen naar de bestemming, eventuele autohuur en accommodaties. Ons dagbudget is dan ook heel wisselend.

Voor Zuid-Afrika bijvoorbeeld hebben we deels gekampeerd en voor een deel in fijne appartementen gezeten. De gemiddelde camping kost 20 euro met z’n tweeën. Een goedkope kamer heb je voor 30 euro. Onze duurste slaapplek is rond de 100 euro geweest voor een self-catering cabin met uitzicht in Krugerpark. We koken graag zelf, waardoor we vaak minder geld kwijt zijn aan eten dan andere mensen. In Zuid-Afrika was dat minder dan 25 euro per dag met z’n tweeën. En dan hebben we wel regelmatig lekker gelunched en onszelf getrakteerd op ijsjes of koffie. Een goedkope auto heb je inclusief verzekering al voor 25-30 euro per dag.

Mexico-HierveElAgua
CostaRica-Corcovado

Inkomen tijdens het reizen

Een paar jaar terug heeft Jeroen een deal kunnen maken op zijn werk. Met verlof kopen en sparen kunnen we met betaald verlof elke twee jaar ongeveer drie maanden reizen. En het andere jaar kunnen we dan ook nog een week of acht verspreid over het jaar weg zijn. Zo krijgen we tijdens onze reizen salaris doorbetaald. Hierdoor hoeven we geen onbetaald verlof op te nemen of ontslag te nemen. Met het reisblog verdienen we inmiddels ook geld. We verkopen reisfoto’s en krijgen af en toe leuke kortingen in ruil voor reclame. Door langer aaneengesloten over land te reizen, bespaar je ook op vliegtickets.

Thuis laten we ook echt wel wat om te kunnen reizen. Wij hebben een klein huis, een kleine, oude auto en oude fietsen. Sparen doen we elke maand automatisch naar onze reisspaarrekening. We geven liever geld uit aan reizen dan aan spullen of kleren. En we proberen niet teveel geld uit te geven aan uitgaan.

"We doen dit eigenlijk al zo lang dat het gewoon onze manier van leven is geworden en niet voelt als een opoffering."

Tips voor andere reizigers

De beste reistip die we hebben: Doe het nu! Er kunnen altijd dingen gebeuren, zoals een pandemie, waardoor je niet weg kan of wil. Ga je dromen achterna en maak van jouw reisdroom een reisplan. Weet je niet hoe, zoek dan naar inspiratie online, vraag bij andere reizigers hoe zij het hebben gedaan. Jaag geen bucket list of Instagram-plaatjes van andere mensen na. Er zijn heel veel verschillende manieren om te reizen. Zoek vooral jouw eigen pad.

Beginnen als reisblogger

Wij vinden het enorm leuk om onze reisverhalen te kunnen delen. Toen we begonnen met ons reisblog wisten we nog niet hoeveel tijd het zou kosten. Vooral de technische kant van de website kost veel meer tijd dan we dachten. Dit moet je er wel voor over hebben als je een reisblog begint. Anders is het makkelijker om je verhalen te delen via social media of Polarsteps. Wij combineren het reisbloggen en het reizen met een gewone baan. En dat is best veel werk.

Oman-JebelShams-
Oman, RubAlKhali

Waar je rekening mee moet houden: het is het leukst voor je lezers en de mensen thuis als je ze via social media op de hoogte kan houden terwijl je op reis bent. Hiervoor moet je op reis ook wel tijd maken en een goede Internetverbinding hebben. Ook het maken van goede foto’s vraagt voorbereiding en tijd tijdens en na het reizen. Het liefst zouden we ook regelmatig reisverslagen delen terwijl we weg zijn, maar zeker op onze ‘kortere’ reizen kiezen we er dan toch vaak voor het reizen in plaats van voor het bloggen. Dat halen we thuis dan snel weer in.

"Het bloggen, Instagram en Facebook zorgen ervoor dat we tussen onze reizen in ook altijd met reizen bezig zijn. Dat maakt het voor ons extra leuk om nieuwe blogs voor onze lezers te schrijven."

What's next?

Onze volgende reis is weer langer. Dit wordt weer een avontuurlijke reis, want we gaan bijna drie maanden roadtrippen met een 4WD met daktent door Namibië, Botswana en een stukje van Zuid-Afrika. Ons plan is om ook te kamperen op campings zonder hekken waar olifanten en soms zelfs leeuwen en hyena’s langs komen lopen. We gaan de hoogste duinen van de wereld beklimmen, door de rivierdelta van Botswana varen en neushoorns en leeuwen zoeken in Etosha National Park.

Natuurlijk willen we graag nog meer reizen. En we zoeken altijd naar manieren om dat waar te maken. Het gaat erom om niet op te geven, continu te blijven zoeken naar nieuwe wegen en manieren om te reizen. Zo komen er toch steeds weer mogelijkheden, ideeën en plannen op ons pad. Verder willen we heel graag ons reisblog verder uitbouwen met inspirerende verhalen voor nieuwsgierige en avontuurlijke reizigers.

Oman-RubAlKhali
Oman-SugarDunes

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

We zitten eigenlijk al heel dichtbij ons droomleven. Tien jaar geleden hadden we niet kunnen bedenken dat we staan waar we nu staan als reizigers en als reisbloggers. Dit hebben we voor elkaar gekregen doordat we de laatste jaren de focus in ons leven echt naar het reizen hebben verlegd. Onze droom is vooral dat we nog heel lang, gelukkig en gezond mogen reizen. En we hebben sowieso al reisplannen om de komende tien jaar mee te vullen!

Australie-Broome

Wat een super leuk gastblog weer! Zo zie je maar weer dat je prima voor langere tijd kunt reizen, óók met een fulltimebaan. En dat er zoveel mogelijkheden zijn om meer te reizen. Bijvoorbeeld door te werken aan financiële vrijheid, zodat je kunt doen waar je echt gelukkig van wordt!

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!