Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Roel & Eline reizen de wereld rond als digital nomads

digital nomads reizen

Droom jij ook van een leven als digital nomad, maar heb je geen idee hoe? Denk je dat het voor  jou onmogelijk is en zie je alleen maar beren op de weg? In dit gastblog spraken we met een reiskoppel die met dezelfde vragen zat, maar inmiddels wel een leven als digital nomads hebben opgebouwd! Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en krijg je een kijkje in hun leven.

Reiskoppel Roel en Eline namen het afgelopen jaar de beslissing om fulltime als digital nomads te reizen en werken. Ze maken de mooiste content voor hotels en doen ook nog eens hele toffe reiservaringen op. Nieuwsgierig? Neem alvast een kijkje op hun Instagram en lees snel verder….

Even voorstellen

Hoi, wij zijn Roel en Eline! Roel (27) is als kind opgegroeid in Duitsland en Frankrijk, dit kwam door zijn vaders baan. Zijn ouders zijn beide Nederlands en op 12 jarige leeftijd is Roel weer terug in Nederland komen wonen. Eigenlijk vanaf jongs af aan al een nomad dus haha! Eline heeft altijd in Nederland gewoond, maar reisde veel naar verre bestemmingen met haar ouders, die prioriteit aan reizen gaven boven het kopen van (luxe) spullen. Het reisvirus hadden we beide dus al van jongs af aan te pakken!

Lago di Braies boat
Padar Island komodo, indonesie

Samen hebben we al flink wat prachtige reizen mogen maken. Van tropische vakanties naar de Seychellen, Mexico en Indonesië tot roadtrips door Europa en stedentrips naar Japan en Singapore. Een favoriet land hebben we heel veel moeite mee om te kiezen. We zouden zeggen Indonesië, specifiek Bali om voor langere tijd te wonen en Japan om voor een vakantie te bezoeken. Bali haalt voor ons op alle vlakken een tien. Het heeft de vriendelijkste mensen, een ontzettend rijke cultuur, eindeloze rijstvelden, gigantische watervallen, het beste eten (Nasi Campur!) en goede wifi haha.

Japan hadden we erg hoge verwachtingen van en toch nog heeft het alle verwachtingen weten te overtreffen. Er hangt daar een bepaalde sfeer die we niet kunnen omschrijven, die moet je zelf meemaken! De vele shrines en temples, de prachtige rituelen, het eten van grote kommen ramen, de beroemde soufflé pancakes en niet te vergeten de allerbeste sushi! De mensen zijn zo ontzettend lief en behulpzaam. Ze zullen je helpen zonder dat ze er ook maar iets voor terug hoeven.

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Toen we begonnen met reizen waren we de standaard backpacker 🙂 Klein budget, slapen in hostels afgewisseld met goedkope 2-persoons hotelkamers. Die backpack vonden we niet fijn en hebben we al gauw verwisseld voor twee koffers. Naarmate we ouder werden en beide fulltime werkten, werden de reizen steeds wat luxer. Afgelopen jaar hebben we de beslissing gemaakt om fulltime als Digital Nomads te gaan reizen en werken. We reizen daarom nu stukken langzamer en wonen echt op een plek voor een aantal weken of zelfs maanden. Daar moet natuurlijk de bestemming bij passen. Een must voor ons is snelle wifi en genoeg te doen en zien voor een aantal weken. We zijn beide ontzettende foodies en vinden lekker eten ook erg belangrijk! Daarnaast mogen we niet ziek worden omdat we gewoon aan het werk zijn en moeten we dus extra opletten op de hygiëne van een plek.

La digue, seychellen
waterval bali

Waarom een leven als digital nomad?

Het was voor ons beide altijd al een prioriteit om veel te reizen. In 2019 heeft Roel zijn studie afgerond en Eline haar baan opgezegd en zijn we voor een aantal maanden door heel Azië gaan reizen. Toen wisten we het echt zeker, een paar keer per jaar op reis is voor ons niet genoeg. Het is vanaf toen ons doel geweest om digital nomads te worden. Bij thuiskomst hebben we beide een vaste baan genomen. Eline in marketing en Roel in sales. Vanaf daar hebben we kleine stappen gemaakt. Zo probeerde we eerst onze baan locatie-onafhankelijk te maken. Door ervaring op te doen en een aantal keer van baan te wisselen heeft Roel uiteindelijk een sales baan die hij overal ter wereld mag uitvoeren zo lang hij maar overlapt met de Nederlandse tijdzone.

De droom van leven als digital nomads wordt werkelijkheid

Eline mocht een tijd lang locatie-onafhankelijk werken van haar baan na de pandemie, maar toen haar werk aangaf dat ze terug wilden naar vol op het kantoor was dat voor ons een no go. Eline heeft toen haar baan opgezegd en werkt nu full time aan onze social media en als fotograaf voor luxe hotels en experiences. Het is eigenlijk ontzettend makkelijk maar helaas ook heel spannend. Je moet dit echt als je grootste prioriteit hebben staan en soms moeilijke beslissingen nemen om een vaste baan te laten gaan als ze je niet de vrijheid kunnen geven waar je zo naar verlangt. Niet elke werkgever staat er voor open maar gelukkig wel steeds meer.

We hadden graag eerder willen weten hoe makkelijk het eigenlijk is om Digital Nomads te worden. In ons hoofd hadden we het heel groot gemaakt. Ook hadden we graag de praktische stappen voor ons uitgeschreven gehad! Dat er een handleiding bestond die alles had uitgelegd. Wie weet gaan we dat maken in de toekomst om anderen te helpen 😉 We moeten ook eerlijk zijn dat het misschien ook juist goed is om niet alle obstakels van te voren te weten en ermee te dealen zodra ze zich laten zien. Anders is het misschien te overweldigend.

Reizen als digital nomads is de gaafste manier van leven die er is. Wij denken dat iedereen het kan, alleen moet je het wel écht willen en leuk vinden. Het is niet een levensstijl voor iedereen, maar als dit je droom is dan zeggen wij ‘Go for it’!

Een dag uit jullie leven in zuidoost Azië

Aangezien we momenteel in Azië zijn, begint onze werkdag heel laat. Wat wij héérlijk vinden! In plaats van ‘s avonds moe zijn en alleen maar op de bank willen hangen na het werken, hebben wij de ochtenden vrij waar we nog alle energie hebben! We staan óf ontzettend vroeg op om content te maken (0.500 /06.00 uur) óf slapen uit (09.00 /10.00 uur). Als we content gaan maken dan pakken we onze scooter en rijden naar een van de prachtige watervallen, helderblauwe rivieren of een weg omringd door duizenden palmbomen terwijl de lucht allerlei tinten roze en blauw kleurt. Langzaam komt de zon op en geeft alles een gouden gloed. Daarvoor staan we zo vroeg op! Aangekomen op locatie vliegen we de drone en zetten onze camera op om foto’s en video’s te maken voor onze Instagram. Voor ons beide is dit zo’n hobby dat we altijd totaal de tijd kwijt zijn en helemaal opgaan in het creëren.

Siargao digital nomads
trendytravelduo digital nomads

Sporten, shooten, werken & genieten

We vinden het ontzettend belangrijk om het niet alleen vast te leggen maar er ook echt ervan te genieten. Na het shooten leggen we onze spullen opzij en is het tijd om te slingeren van een touw zo in het helderblauwe water van de rivier of zwemmen we onder een waterval door. We horen de tropische vogels om ons heen en het is heerlijk warm. Tegen die tijd zijn we wel hongerig en pakken we onze scooter naar een schattig café.

Op ochtenden dat we geen content maken dan gaan we naar de gym. Dit doen we meestal 5 dagen in de week. Thuis even snel douchen en door naar een café met onze laptops. De cafés zijn vaak open bamboe huizen waar een lekker briesje doorheen waait met prachtig uitzicht op zee. We ontbijten uitgebreid met smoothiebowls, eggs Benedict met gerookte zalm en iets waar veel proteïne in zit want we hebben natuurlijk hard gesport 😉 Dan werken we vaak van 1 tot 7 onder het genot van een matcha latte en het geluid van de golven op de achtergrond. Rond de lokale etenstijd pakken we de scooter om ergens uiteten te gaan. We zijn gek op Indiaas, pizza, sushi of lokaal eten! Na het avondeten rijden we terug naar ons verblijf om nog even de laptop open te klappen. Roel om wat werk af te maken en Eline om  content te posten. Daarna lezen we iedere avond minimaal een half uur in bed om even ons hoofd leeg te maken voor het slapen gaan.

Voor- en nadelen van digital nomads

Een van de grootste voordelen van leven als digital nomads zijn niet te hoeven koken, boodschappen doen, afwassen, de was doen, schoonmaken etc. 😉 Op reis doen we echt helemaal niets zelf haha aangezien we uiteten gaan, hotels en appartementen worden schoongemaakt en wassen kost een paar euro. Hierdoor komt er ontzettend veel tijd vrij, die we besteden aan het ontdekken van prachtige plekken! Daarnaast vinden wij het beide ontzettend fijn om veel buiten in de natuur te zijn. Door de aangename temperatuur zijn bijna alle faciliteiten open en kun je ’s avonds nog even  lekker buiten zitten.

Dolomieten, reizen
Cappadocia digital nomad reizen

De minder leuke dingen zijn het constant in en uit moeten pakken van je koffer, soms heel veel moeten veranderen van plek en steeds weer opnieuw moet zoeken naar plekken om te werken en de stress over goede wifi.

Een bijzondere ontmoeting op reis

We hebben een ontzettend goede klik gehad met een taxi chauffeur in Lombok. Het was zo’n lieve, bijzondere, inspirerende man. We reden met hem helemaal naar het noorden naar een van de gaafste watervallen toen hij plots een pepertje uit zijn zak haalde en deze begon op te eten. Wij keken elkaar verbaasd aan en Roel vroeg of hij dat lekker vond. Hij zei dat hij het deed als hij wat moe was om weer goed wakker te worden. Dit om zijn klanten te beschermen, zodat hij nooit moe achter het stuur zou zitten. Wij hebben hem onze hele verdere tijd op Lombok onze taxi chauffeur gemaakt en een flinke fooi gegeven om hem te bedanken. Hij vertelde dat hij graag cooking classes wilde geven in zijn dorp, waarop wij antwoorden dat wij dan zijn eerste klanten zijn!

Hij nam ons mee naar een klein dorpje waar we zijn vrouw en baby ontmoette. We speelden met de kinderen van het dorp en leerden over de lokale cultuur. Midden in de rijstvelden had hij een pan opgezet en liet ons zien hoe ze lokale curries maakten. De bamboe werd zo voor ons geoogst om in de curry te doen en de mango plukte hij zo van de bomen. Dit was echt een ontzettend gave ervaring. Later hebben we reclame gemaakt voor zijn cooking class op onze social media en in verschillende Facebook groepen over Indonesië. Iedere keer stuurde hij ons weer berichtjes als hij weer klanten had gekregen die via ons kwamen. Echt ontzettend leuk!

Grappige momenten die je nooit vergeet

We hebben al zo ontzettend veel gelachen op reis. Bijvoorbeeld over onze slipper tanlines, het najagen van kakkerlakken in onze kamer en Eline’s gezicht toen ze voor het eerst een sprinkhaan at, omdat ‘when in Thailand’. Het zijn vooral de miscommunicaties met locals waar we ontzettend om moeten lachen. Toen we in Marokko door de woestijn aan het trekken waren zei onze gids dat hij ‘krauzie’ was. Wij keken elkaar aan het waren aan het denken… Krauzie? Wat bedoelde hij toch? Tot Eline erop kwam: ‘aaaaaah Crazy!’ Hij vond zichzelf gek tijdens het sandboarden haha.

Digital nomads: Let’s talk money

Het ligt voor ons ontzettend aan de bestemming hoeveel we uitgeven. Bali kan ontzettend goedkoop. Daar slapen we voor 10 tot 30 euro per nacht, huren we een scooter voor 5 euro per dag en eten we voor rond de 30 euro per dag. En dat voor 2 personen! Ons gemiddelde dagbudget was daar 50 euro per dag. We besparen ook vaak geld doordat we werken met luxe hotels. Als we daar verblijven om content te maken, dan krijgen we vaak gratis eten en drinken.

Reisbudget Filipijnen

Nu in de Filipijnen zijn de kosten veel hoger dus hier verblijven we ook korter. Hier huren we een scooter voor 6 euro per dag, eten we voor 30 euro per dag en verblijven we voor 50 euro. De hotels voor ons zijn hier extra duur omdat we Starlink wifi nodig hebben. Cafés hebben hier vaak maar langzaam internet en 5G is hier niet betrouwbaar. Door Starlink wifi in ons hotel te hebben, hebben we altijd een wifi backup.

Daarnaast kost naar de gym gaan ons ongeveer 2 tot 4 euro per persoon per keer en excursies doen we weinig. Vaak is er al ontzettend veel te zien wat gratis is. Waar we wel geld aan uitgeven zijn bijvoorbeeld de boottours hier in de Filipijnen. Dit zijn altijd de highlights van onze trips. Hier op Siargao betaal je rond de 30 euro voor een dag. We drinken allebei geen alcohol en gaan nooit uit. Dat scheelt natuurlijk veel geld! Het meeste geld gaat dus naar hotels met goede wifi of bijzondere excursies.

komodo eilanden, Indonesie
digital nomad indonesie komodo

What’s next?

Voor nu staan we nog aan het begin van ons avontuur als digital nomads. We verwachten dit echt nog jaren te doen. We gaan binnenkort even een paar maanden terug naar ons huis in Nederland om vrienden en familie te zien en ons huis te verhuren. Daarna is ons plan om met stapjes van Nederland naar Australië te gaan met stops in Griekenland, Tel Aviv, Dubai, Oman, Sri Lanka en Bali. In Australië willen we eens gaan uitproberen of van life wat voor ons is en met een van door heel Australië en Nieuw-Zeeland gaan trekken.

We weten zeker dat we altijd willen blijven reizen maar hebben nog geen idee hoe dat er dan in de toekomst uit gaat zien. Momenteel denken we erover om op meerdere plekken een huis te kopen en te verhuren als wij er niet zijn. De volgende plek zou voor ons zeker op Bali zijn!

De beste tips voor andere reizigers

Wij geloven echt in het combineren van luxe reizen en budget reizen. Door af te wisselen blijf je luxe waarderen. Kies bewust waar je je geld aan uitgeeft. We hebben bijvoorbeeld extra veel geld uitgegeven aan een bijna privé tour waarbij we in Mexico met walvishaaien hebben gezwommen. Deze tour was echt gefocust op het behouden en respecteren van het zeeleven en het welzijn van de walvishaaien. Dit was het geld dubbel en dwars waard.

Soms zijn juist de dingen die goedkoop zijn weer een ontzettend avontuur. Toen we op een vulkaan in ons kleine tentje lagen te bibberen op een flinterdun yoga matje waren we misschien minder vrolijk maar ’s ochtends wakker worden boven de wolken met de opkomende zon en een warme kop thee was juist weer zo bijzonder. Dat gevoel van voldoening was juist zo sterk omdat we het zelf hadden geklommen en niet met een luxe jeep de vulkaan op waren gereden.

We houden van luxe hotels die iets bijzonders en memorabels hebben maar gaan ook juist buiten het hotel verkennen met onze scooter en lokaal eten. Buiten de hotels zie je pas echt een cultuur. Daar ontmoet je locals en daar komen de avonturen en mooie verhalen vandaan!

Get out of your comfort zone! Probeer nieuwe dingen die je spannend vindt. Hierdoor hebben we zo veel gave connecties gemaakt, mensen ontmoet, communities gevonden en bijzondere dingen gedaan.

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

Soms moeten we onszelf even knijpen want dit is wel echt het leven waar wij over droomden! We hopen in de toekomst onze Instagram @trendytravelduo te laten groeien en daar een mooie business om heen te bouwen aangezien dat is waar onze passie ligt. Roel zal altijd wel iets met sales en business blijven doen on the side omdat hij dat ontzettend leuk vindt. Ons grootste doel is ons inkomen meer passief maken over de jaren heen zodat we meer rust kunnen nemen. We hopen voor nu nog veel te reizen en who knows waar we uiteindelijk belanden!

travel content creators roel en eline
Turkijke, Cappadocia

Voor ons  – en hopelijk ook voor  jou – is het altijd een feestje om dit soort reisverhalen te lezen. Zo inspirerend om te zien dat mensen hun dromen achterna gaan. Wil jij ook graag de vrijheid om te reizen wanneer je wilt? We schreven een blog over de meest geliefde digital nomad banen

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten of volg ons op Instagram. Zit jij momenteel ook in het buitenland of op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier ook!