Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Week 7, 8 & 9: op rondreis door veelzijdig Maleisië

maleisie

Het heeft even geduurd voordat dit nieuwe reisverslag online staat, dat komt vooral omdat we veel gezien en gedaan hebben. We eindigden het laatste blog met een vlucht van de Kei eilanden naar Ambon in de Molukken, Indonesië. De laatste twee dagen verblijven we op het resort in Ambon waar we al eerder waren. We liggen vooral aan het zwembad, lezen een boek of zoeken onze foto’s uit (en dat zijn er nogal wat haha). Nog even en een nieuw avontuur gaat beginnen, op naar Maleisië!

Momenteel zijn we drie maanden op reis door Indonesië en Maleisië. Natuurlijk delen we onze beste tips, routes en reisinformatie, maar willen ook onze persoonlijke ervaringen delen. Elke week geven we een update van onze avonturen, zodat je een beetje mee kan reizen. Laat gerust een leuk berichtje achter onder dit blog of volg ons op Instagram.

Tot ziens Indonesië, hallo Maleisië

Vanaf Ambon vliegen we naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Onderweg stoppen we zo’n 2,5 uur op Jakarta, waar we onze vervolgvlucht moeten halen. Daar staan we dan, als twee verloren schapen die de weg proberen te vinden naar de juiste terminal / gate. We staan op de domestic terminal en moeten naar internationaal, maar het is zo chaotisch en luchthavenpersoneel stuurt ons allemaal een andere kant op… Gelukkig vinden we – na flink wat kilometers lopen door het vliegveld – de juiste gate. Alles verloopt verder soepeltjes en na 2 uur vliegen, landen we op Kuala Lumpur. We halen de bagage van de band en en lopen meteen door naar een pinautomaat en een shop om een lokale simkaart te kopen. Buiten het vliegveld is het erg druk met mensen, bussen en taxi’s. Het is even zoeken, maar onze Grab Taxi brengt ons in een uur naar onze accommodatie, dat in het stadscentrum ligt. Het is een modern en vrij nieuw hotel, waar we ons direct thuis voelen. De meeste bezienswaardigheden liggen op loopafstand, super handig. Die avond eten we Indiaas en wandelen langs de iconische Menara KL tower. Alles is mooi verlicht!

vlucht ambon naar kuala l
lyf hotel kuala lumpur

Moderne stad Kuala Lumpur

De tweede dag in Maleisië zijn we vooral met praktische zaken bezig zoals de was. Na 5 weken reizen is er bijna geen kledingstuk meer schoon ;-). In de middag besluiten we om wat rond te wandelen in de omgeving; we bezoeken een gratis museum, shopping mall en de Petronas Twin Towers. Leon gaat naar de kapper en we verwennen onszelf daarna met een ontspannende pedicure, daar zijn onze voetjes wel aan toe. Ondanks dat je in Kuala Lumpur goed uit kunt gaan, houden we het rustig. We eten bij een leuk Thais restaurant, doen nog een drankje in het restaurant bij ons hotel en gaan daarna slapen. Wist je dat Maleisië een mix heeft van allerlei culturen en religies? Zo heb je hier naast de Malesiërs, ook veel Chinezen en Indiërs. Qua eten heb je dus genoeg keuze.

museum kuala lumpur
shopping mall KL
Petronas Towers, Maleisië

Op pad in Kuala Lumpur

De volgende ochtend gaat de wekker om 07.00 uur. Op de planning staat een bezoek aan een Chinese Tempel, een Thaise tempel, en een moskee. Na het ontbijt pakken we een grab naar de eerste stop: de Thean Hou tempel. Als we om 09.00 uur aankomen, zijn er maar een handjevol mensen. Deze tempel is met alle oranje lampionnen, felle kleuren en versieringen echt een plaatje! We wandelen rondom de tempel en maken snel wat foto’s. Het wordt niet alleen snel drukker, maar ook de temperatuur loopt snel op.

Thean Hou tempel
KL Thean Hou tempel

Om 10.30 uur houden we het voor gezien en rijden naar de volgende stop: de Thai Chetawan tempel. Dit tempelcomplex is niet heel groot of super indrukwekkend, maar het ligt op de route naar de moskee, dus nemen we een kijkje. Thaise tempels zijn altijd erg mooi versierd. Helaas staat er op dit terrein ook een soort marktkraam met allemaal kleine vogeltjes in kooien. De verkoper vraagt of we een vogel willen kopen…nou nee niet echt! De Thai geloven dat het “vrijlaten” van vogels geluk brengt. Er zitten bijna 50 vogeltjes in een kleine kooi, met een hitte van 30+ graden. Koop je er trouwens wel een omdat je denkt een vogel te helpen, dat is een illusie; de vleugels zijn gekortwiekt en ze worden gewoon weer opnieuw gevangen. Na een half uur rondwandelen, pakken we een taxi naar één van de grootste moskeeën in Kuala Lumpur.

Thaise tempel
Buddist tempel

Moskee van Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

De blauwe moskee heeft een prachtige architectuur, en is enorm. Het is nog lastig om het geheel op de foto te krijgen. We gaan mee met een gratis rondleiding om het gebouw te bekijken, de gids verteld ondertussen ook wat over de Islam. Je krijgt kleding om je te bedekken en je mag geen schoenen aan in de moskee. Natuurlijk respecteren we dat, alleen is zo’n lang gewaad met 35 graden geen pretje. De moskee is erg mooi met een grote koepel, minaretten en sierlijke patronen. Na een uurtje pakken we een taxi terug naar ons hotel, het is te warm om nog iets te bezichtigen. Einde middag begint het flink te regenen, dat is vrij normaal in deze periode. Vanaf de 12e verdieping van ons hotel hebben we een mooi uitzicht over de stad en kijken hoe de bliksem door de lucht schiet. Verder relaxen we op de kamer en eten in het restaurant van het hotel, zodat we niet door de regen hoeven.

blauwe moskee
Blue Mosque KL

De indrukwekkende Batu Caves

De volgende dag is het stralend weer en pakken we een Grab taxi naar de Batu Caves. Dit is een tempelcomplex in een enorme grot, en één van de meest populaire bezienswaardigheden in de buurt. We gaan weer vroeg op pad, voordat het te warm wordt of te druk met toeristen. Als we richting de grot lopen, valt het reusachtige gouden beeld meteen op, samen met de kleurrijke trap. Op het plein en langs de trappen zien we overal apen; die wachten hun kans af om eten van nietsvermoedende toeristen af te pakken. Ze komen erg dichtbij, en al zien ze er schattig uit, het is wel oppassen. We maken wat foto’s en lopen daarna de trap op naar de grot. Omdat het een heilige plek is, moet je ook hier je schouders en knieën bedekken. In de grot is het niet veel koeler dan daarbuiten, ik voel de zweetdruppels over mijn rug rollen. We lopen een rondje door de grot en dalen daarna de trap weer af naar beneden. Onderweg moeten we erg lachen om alle capriolen die de apen uithalen. Het is inmiddels een stuk drukker (en warmer), terwijl het pas 10.15 uur is. Blij dat we vroeg zijn gegaan!

batu caves kuala lumpur
batu caves kuala lumpur aap
tempel batu caves KL

Chinatown & Little India

Na de Batu Caves moeten we even opfrissen in ons hotel. In de middag wandelen we naar de wijken Chinatown en Little India,  met allerlei winkeltjes, street food en souvenirs. Het is een wirwar van toeristen, kraampjes en verkopers, op de Petaling Street Market raken we elkaar door de drukte zelfs kwijt… Gelukkig vinden we elkaar al snel weer terug en pakken een rustigere wandelroute langs de Klang River. Hier liggen nog een aantal bezienswaardigheden, zoals het Merdeka Square, een Moorse moskee, de central market en gave street art. We duiken af en toe een koffietentje in met airco, anders is het niet uit te houden.

Jalan Petaling street
eten Maleïsie

Rondreis door Maleisië

Dat we naar Maleisië zijn gegaan is geen toeval, we gaan hier namelijk twee weken een rondreis doen in samenwerking met de reisorganisatie Riksja Travel. De reis begint in Kuala Lumpur, waar in de ochtend eerst een fietstour hebben. Lekker Nederlands haha! In een feloranje vestje crossen we – samen met nog een aantal Nederlanders en twee gidsen – het centrum door, krijgen uitleg over de geschiedenis en stoppen tussendoor om foto’s te maken of iets te eten. De tijd vliegt voorbij, na een paar uur zijn we weer terug. We blijven nog wat kletsen, eten wat bij een kraampje en wandelen terug naar ons hotel. Net op tijd, want het begint ineens keihard te regenen. In de avond eten we bij een leuk restaurant en gaan vroeg slapen, want de volgende dag moeten we vroeg op.

Fietstour Kuala Lumpur
kuala lumpur mosque

Het regenwoud Taman Negara

Om 07.00 uur staan we klaar voor de rit per minibus naar het oudste regenwoud van Maleisië: Taman Negara. Een rit van ongeveer 3 uur die eigenlijk best snel gaat. Het laatste gedeelte naar het resort stappen we op een boot. Onderweg zien we kuddes waterbuffels lekker afkoelen in de rivier. Na een klein uurtje varen, stappen we op de oevers van het resort. We zitten aan de rand van de jungle, en zijn erg benieuwd welke dieren we gaan zien. Al snel zien we een groepje apen in de bomen bij het restaurant en horen we allerlei vogels fluiten. Diezelfde avond neemt een gids ons mee op nachttour door de jungle. Met een zaklamp schijnen we nieuwsgierig de duisternis is, geen flauw idee waar we naar zoeken. Onze gids vindt een aantal kleine slangen, wandelende takken, een gigantische miljoenpoot, hagedissen en een schorpioen. Vol nieuwe indrukken gaan we naar bed.

boot tour taman negara
Taman Negara Jungle

De volgende dag vertrekken we na het ontbijt weer de jungle in, maar dan zonder gids. Dat kan makkelijk, want er loopt een duidelijk pad. We vertrekken rond 08.30 uur, het is dan al behoorlijk warm. In een half uur en flink wat trappen, komen we aan bij de hangbrug. Hier moet je geen hoogtevrees hebben! Na de hangbrug wandelen we verder naar een uitkijkpunt. Ik zweet als een otter, de luchtvochtigheid is zo hoog hier. Eenmaal aangekomen, valt het uitzicht wat tegen. Naja, in ieder geval een goede work-out gehad 😉 In de middag maken we een boottocht over de Tembeling River en wandelen naar een waterval. ’s Avonds ploffen we moe neer op bed, dat wordt morgen spierpijn…

resort Taman Negara, Maleisie
hangbrug Taman Negara

De theevelden van Cameron Highlands

Als de wekker gaat, hoeven we alleen nog maar te ontbijten. Alles is al ingepakt, want we gaan met een bus verder op rondreis naar de Cameron Highlands. Deze heuvelachtige regio staat bekend om de theeplantages en aardbeienkwekerijen. Het is  daar een stuk koeler, wel zo fijn na die hete, vochtige jungle. De busrit is erg comfortabel, na zo’n 5 uur komen we aan bij ons hotel. In de namiddag zitten we op ons balkonnetje te genieten van het groene uitzicht en de frisse lucht.

De volgende dag staan we om 09.00 uur klaar voor een excursie met een 4×4 jeep naar een met mos begroeid bos (Mossy Forest) en een theeplantage. Na een hobbelige rit van een half uur komen we aan bij een uitkijkpunt, dat ook het startpunt is van de wandeling door het bos. We volgen het pad en maken wat foto’s, daarna rijden we naar een theeplantage. Hier is het super druk, maar wij zoeken een rustig plekje tussen de theevelden, weg van de massa. Tijd om thee te drinken, hebben we niet haha! Na nog meer foto’s en video’s rijden we naar de laatste stop: een aardbeienkwekerij. Hier bestellen we een “gezonde” aardbeien smoothie. Althans, dat dachten we, totdat we zagen dat er een flinke schep suiker bij werd gegooid. Lekker was die wel 😉

theevelden Cameron highlands
4x4 mossy forrest

Street art in Georgetown

Vandaag hebben we een lange busrit naar het eiland Penang. Hier bezoeken we het stadje Georgetown, dat vooral bekend staat om de enorme hoeveelheid streetart en leuke cafés. We komen in de namiddag aan, lopen wat rond en dineren in een asian fusion restaurant, yum!

De volgende ochtend hebben we een fietstour, waar we de hoogtepunten van Georgetown te zien krijgen. Er zijn dit keer geen andere fietsers, dus hebben we de gids voor ons alleen. Na de tour gaan we zelf nog op ontdekking door de straten van Georgetown. We raken aan de praat met een local, die ons graag de leukste muurschilderingen laat zien. Sommige kunstwerken zitten verstopt in een smal steegje, dus dat moet je maar net weten. Of Google Maps bestuderen met alle locaties, maar dat zijn er nogal wat. Rond 14.00 uur duiken we een koffietentje in om aan de hitte te ontsnappen en een hapje te eten. Daarna wandelen we langzaam terug naar het hotel en relaxen nog wat aan het zwembad. In de avond bezoeken we één van de bekende straten met kraampjes waar ze lokaal eten (streetfood) verkopen en halen als toetje een lekker ijsje.

Streetart Georgetown Penang
Streetart Georgetown Penang Maleisië
georgetown kuala lumpur
streetfood

Relaxen op de Perhentians

We staan om 06.00 uur al klaar om te vertrekken naar het vliegveld. Vandaag vliegen we van de westkust van Maleisië naar de oostkust, een vlucht van net iets meer dan een uur. Nadat we geland zijn, pakken we een taxi naar de haven van Kuala Besut. Daarna varen we met de boot naar Perhentian Besar, een tropisch eiland waar we de laatste drie nachten van de rondreis verblijven. We kunnen niet wachten om weer met onze voeten in het zachte zand te lopen!

Rond lunchtijd komen we aan op de Perhentians, wat een paradijsje is dit zeg. Een wit zandstrand, blauwe zee en palmbomen, meer kunnen we ons niet wensen. We nemen na de lunch meteen een duik in de zee. Je kunt ook een flink stuk over het strand wandelen, al is dat in de felle zon niet aan te raden. Ons favoriete plekje ligt aan het eind van het strand; een baai omringd door grote rotsen en helder water. Tijdens het snorkelen, worden we hier ineens omringd door tientallen kleine (en wat grotere) rifhaaien. Ook zwemt er even later een schildpad voorbij. Behalve relaxen, wandelen en snorkelen, doen we niet zoveel. Precies zoals het hoort op zo’n eiland toch?

resort Perhentian Besar
perhantian besar
perhentians strand
strand perhentians

De laatste drie weken zijn alweer aangebroken. De rondreis door Maleisië ging super snel. In eerste instantie wilden we naar Maleisisch Borneo, om orang-oetans te zien en te duiken, maar zoals gewoonlijk zijn onze plannen alweer veranderd. We wilden iets minder rondreizen de laatste weken, daarom gaan we terug naar Indonesië, naar het eiland Lombok om precies te zijn. Dit eiland ligt rechts van Bali, en wordt steeds populairder. De ideale bestemmingen om onze dagen te vullen met strand, wandelen, surfen en lekker eten. Hou je ons blog in de gaten voor het laatste reisverslag?