Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Backpacken door Zuidoost-Azië: Desi en Leroy zijn Foedsie!

backpacken in zuidoost Azie

Lijkt backpacken door Zuidoost-Azië jou wel wat? Wij zijn er vaak te vinden, vooral vanwege de goedkope prijzen, prachtige natuur, vriendelijke mensen, lekker eten en unieke cultuur. Je kunt naar populaire bestemmingen zoals Bali en Bangkok of juist wat meer buiten de gebaande paden. Je raakt er voorlopig niet uitgekeken!  Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en meer over hun leven te weten komen.

Desi en Leroy beginnen hun avontuur samen bijna 17 jaar terug! Sindsdien reizen ze de hele wereld rond, op zoek naar de mooiste plekken. Momenteel reizen ze door Indonesië, ons favo land!
Ze delen al hun tips en beste hotspots op Instagram en op hun reisblog. Nieuwsgierig hoe hun leven er momenteel uitziet en wat de plannen zijn? Lees snel het blog.

Even voorstellen

Hoi! Wij zijn Desi (35) en Leroy (38), en hebben elkaar 17 jaar geleden ontmoet bij de braadworstenkraam op de Nijmeegse Vierdaagse, toen we nog helemaal geen fervente reizigers waren. Dit is eigenlijk pas heel laat ontstaan. We zijn al vroeg gaan samenwonen en hadden niet echt budget voor een verre reis, aangezien ik (Desi) nog studeerde. Vaak was het dan 6 dagen Turkije of een paar dagen in een slecht hotel in Mallorca. Pas toen we allebei een vaste baan hadden, besloten we in 2015 naar Maleisië te gaan. We kwamen aan in Kuala Lumpur en waren meteen verkocht. De chaos, de mensen, het eten en de natuur, we vonden het FANTASTISCH! In 2017 besloten we allebei onze banen op te zeggen en een half jaar te gaan backpacken door Zuidoost-Azië.

foedsie desi en leroy
vanlife europa reizen

Op reis met ons hondje Buddha

Er was echter één heel groot nadeel: we moesten onze hond voor 6 maanden achterlaten bij de ouders van Leroy. Die hebben haar in die 6 maanden helemaal kapot verwend, maar toch voelde het niet goed. Toen we terugkwamen, besloten we dat we nog meer wilden reizen, maar de hond moest voortaan mee. Dus kochten we een busje om met z’n drietjes door Europa te reizen. Helaas hebben we dit jaar na 14 jaar afscheid moeten nemen van onze kleine reisgenoot en hebben we onze bus voorlopig geparkeerd. We hebben onze backpacks gepakt en zijn momenteel voor een aantal maanden in ons favoriete land – Indonesië – aan het vertoeven in Lombok.

reizen campervan met hond
hond mee op reis

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Hoewel we een paar jaar geleden echt als budget-backpackers door het leven gingen, zijn we nu meer gedegen flashpackers geworden. We zijn dol op hostels, maar dan wel met een eigen kamer. We genieten van eten bij lokale warungs, maar slaan ook zeker geen goede espresso en smoothiebowl over bij een trendy eettentje.
Eten is een essentieel onderdeel van onze reiservaring. Als het eten niet goed is, doet dat echt afbreuk aan de reis. Daarom was Foedsie oorspronkelijk vooral een reis- en foodblog, maar het ‘food’ gedeelte is een beetje op de achtergrond geraakt.

orang utan

Daarnaast zijn we vaak in het water te vinden, of het nu duiken of surfen is; daar worden we ontzettend blij van. Als een land ook nog eens prachtige natuur en wildlife heeft, zijn we helemaal in ons element. Steden vinden we ook geweldig, maar het is geen absolute must. Eigenlijk vinden we alles wel mooi, hierdoor lijkt onze bucketlist eindeloos te worden!

duiken koh tao thailand Zuidoost Azië
eiland Indonesië, Zuidoost Azië

Hoe is jullie reisblog gestart?

Tijdens mijn studie commerciële economie wist ik (Desi), eigenlijk meteen dat ik iets met e-commerce en online marketing wilde doen. Destijds stond dat nog in de kinderschoenen en alles was nieuw en snel, iets wat ik geweldig vond. Omdat Leroy een webdeveloper is, besloten we al snel om zelf wat websites op te zetten. We hadden toen misschien wel 20 affiliate shops waarmee we een leuk extraatje verdienden. Eén daarvan was een affiliate site met vakantiedeals. We dachten dat we deze site konden gebruiken om leuke samenwerkingen te starten tijdens onze reizen. De eerste keer verliep zo goed dat we na dat jaar besloten om een echte reisblog te starten, en zo ontstond Foedsie.

tropisch strand

Daarnaast vinden we het heel fijn om naast onze normale werkzaamheden ook nog een eigen project te hebben waarin alles mogelijk is. Hier kan ik alles uitproberen op het gebied van social media marketing, SEO en e-mailmarketing, terwijl het voor Leroy een speelveld is voor webdevelopment.

Een dag uit jullie leven op reis

In Lombok nemen we het even rustiger aan en blijven we voor langere tijd op één plek. Het is voor ons de eerste keer dat we dit doen, en we genieten er enorm van. Onze dag begint vroeg. Zodra we uit bed rollen, springen we op de scooter en rijden naar het koffietentje op de hoek voor een snelle kop koffie. Daarna haasten we ons, want het liefst starten we de dag met een surfsessie. Na 15 minuten rijden, waarbij we af en toe stoppen voor buffels op de weg, bereiken we onze favoriete warung (een lokaal restaurant en surfschool) aan het strand. We hijsen ons in onze surfpakken, smeren wat zonnebrand op ons gezicht en stappen dan in de boot die ons naar de golven brengt. De stranden van Lombok zijn adembenemend; je surft boven het koraal dat je dankzij het heldere water gewoon kunt zien, en als je geluk hebt, spot je misschien zelfs een schildpad. Na twee uur surfen is het tijd voor een snelle hap. We rijden terug naar de kamer, springen onder de douche, pakken onze laptops en rijden vervolgens naar een van de vele trendy koffietentjes hier.

lombok surfen bali

Leroy kiest voor een heerlijke Breakfast Burrito, terwijl ik moeilijk nee kan zeggen tegen een avocado-toast, een salade of een smoothie bowl. Nadat we de ochtendsessie op de golven hebben besproken en ons buikje is gevuld, wordt het tijd om te werken. We openen onze laptops en gaan een paar uur aan de slag in een leuk café.

Lombok eten
smoothiebowl lombok

Bij zonsondergang rijden we naar een prachtig strand voor een welverdiend Bintang-biertje met onze voeten in het zand. Afgezien van wat locals, scharrelende kippen en een paar geiten hebben we het strand bijna voor onszelf. Op de terugweg langs de rijstvelden, stoppen we in de stad om aan te schuiven bij een gezellige warung voor een smakelijke nasi goreng of gado gado. Terug in de kamer frissen we ons op en sluiten we de dag af met een dansje.

Voor- en nadelen van reizen

Het grootste voordeel van dit leven is absoluut de vrijheid, en natuurlijk de prachtige plekken en mensen die je ontdekt tijdens het reizen. We hebben weliswaar meetings en afspraken, maar voor zo’n 99% van de tijd kunnen we alles zelf plannen. Soms besluiten we een dag van tevoren om twee dagen door de rijstvelden te trekken of naar Bali te gaan voor een feestje. Dan schuiven onze werkuren wat op of werken we een keer stevig door. Natuurlijk zijn er drukke of chaotische dagen. Als ik dan over één ding mag klagen, is het wel het tijdverschil. Zo moest Leroy laatst tot 5 uur ’s ochtends doorwerken vanwege problemen bij een klant.

"Soms gebeuren er thuis of onderweg dingen waarbij je zou willen dat je op dat moment bij familie en vrienden kon zijn. Dat is het ergste. Maar we zorgen er wel altijd voor dat we indien nodig heel snel thuis kunnen zijn."

Bijzondere ervaringen op reis

Inmiddels hebben we zoveel mooie ervaringen, dat het bijna niet meer bij te houden is. Hierbij onze favorieten:

• De uitnodiging voor een bruiloft op het eiland in Flores, waar we de hele avond met iedereen gedanst hebben.
  • De naamceremonie die we mochten bijwonen in Gambia.
  • Onze eerste keer duiken met mantaroggen in het Komodo National Park.
  • Drie dagen op de boot van El Nido naar Coron in de Filipijnen.
  • Veertien dagen wandelen door het Annapurna gebergte in Nepal.
  • Het moment in Sri Lanka dat we midden in de nacht werden gewekt omdat er olifanten op slechts 10 meter afstand door het water liepen.
  • Alle fantastische mensen die we hebben ontmoet tijdens onze roadtrips. Dat blijft echt een bijzondere wereld.
buhayisla filipijnen
annapurna nepal
flores indonesie
olifanten sri lanka zuidoost azie

Een grappig moment

In 2018 bezochten we Sulawesi, een van de grootste eilanden in Indonesië. We gingen naar Tana Toraja, bekend om haar unieke begrafenisrituelen. Wanneer iemand overlijdt, wordt diegene eerst gebalsemd en vindt de begrafenis pas jaren later plaats. De eigenaar van onze homestay nam ons mee naar zo’n begrafenisceremonie, en vanaf het begin was dit erg intens. Bij aankomst waren we omringd door mensen in een soort arena, met veel dode en zelfs levende dieren in het midden. Ondanks dat we op een begrafenis waren, werden we vrolijk begroet en werd er uitbundig naar ons gezwaaid. Vrouwen en mannen werden meteen apart gezet, en we hadden beiden geen idee wat we moesten doen.

tana toraja huizen sulawesi
begrafenisritueel sulawesi

Geschenken voor de weduwe

Gelukkig hadden we een geschenk (een slof sigaretten en suiker) meegenomen voor de weduwe, op advies van de eigenaar van onze homestay. Leroy bewaakte dit geschenk met zijn leven, zelfs toen een lokale bewoner het probeerde aan te nemen. Later ontdekten we dat er altijd iemand van de familie alle cadeaus verzamelt. Was best handig geweest om dit te weten. Een begrafenis wordt door honderden, soms duizenden mensen bezocht, vaak in tijdvakken. Na 2 uur was het tijd voor de volgende groep. Terwijl we tussen de arena wandelden, bijna struikelend over de dode dieren, kreeg Leroy eindelijk de kans om de sigaretten aan de weduwe te overhandigen. Ze zat midden in de arena op een soort open, hoog bamboeplatform. Leroy klom moeizaam in zijn sarong naar boven en gaf het cadeau met veel vriendelijke gebaren aan de weduwe. Ze accepteerde het geschenk en nodigde Leroy uit om naast haar te gaan zitten.

tana-toraja ceremonie sulawesi
tana-toraja sulawesi zuidoost azie

Ongemakkelijke houding

Daar zat hij dan, een grote witte man van 1.95 meter in een sarong op een veel te kleine bamboeplatform naast de weduwe. De mensen vonden het fantastisch, vooral toen er hard op de gong werd geslagen die blijkbaar achter Leroy stond, waardoor hij bijna van het platform viel van schrik. Na 15 minuten in een ongemakkelijke houding, moesten zijn benen echt even anders liggen. Hij zag een soort houten balk en besloot zijn benen daarop te laten rusten. Na een half uur kon hij eindelijk terugkomen naar ons. Terwijl hij aan onze gids vertelde dat hij onmogelijk kon zitten en zijn benen moest strekken, begon deze hard te lachen. “Weet je dat dit de overleden man is? Die houten doos, de echtgenoot zit erin.” Oeps! Gelukkig kon iedereen erom lachen.

Let’s talk money

We proberen een dagbudget van 60 – 75 euro aan te houden. Dat redden we vaak makkelijk. Op reisdagen en dagen waarop we een activiteit doen of een avondje de kroeg in gaan, geven we vaak wat meer uit. Als we twee keer op een dag bij een warung eten en de surfsessie overslaan, komen we prima rond met 30 euro.
Dit zijn ongeveer de kosten voor een normale dag (60 euro):

• Boodschappen, benzine, was: 3 euro
hotel lombok
scooter Lombok

Bier en alcohol zijn hier helaas wat duurder. Je betaalt ongeveer 2 euro voor een biertje en 6 euro voor een cocktail. Het meeste geld geven we zonder twijfel uit aan eten en drinken. We merken dat nu we allebei flink wat werken tijdens het reizen, we ook wat minder voorzichtig zijn met ons budget. Af en toe een speciaalbiertje of een chic diner komt daardoor wat vaker voor. We werken allebei al een paar jaar voor onszelf. Ik (Desi) als E-commerce marketeer (momenteel voor 3 verschillende webshops) en Leroy als Front-end developer, voornamelijk voor marketingbureaus. We werken beide tussen 20 – 32 uur, soms met wat uitschieters.

Handige reistips

TIP 1: Je hebt meer vrijheid als ondernemer. Soms moet je werk aannemen, wat niet altijd leuk werk is om te doen. Ik vind mijn werk echt niet elke dag fantastisch, soms best stressvol, maar de vrijheid die het mij geeft is het zeker waard. En begin gewoon met kleine simpele opdrachten. Of doe een keer een gratis opdracht om zo een portfolio op te bouwen. Ook is het handig om één branche te kiezen. Dat spreekt nieuwe opdrachtgevers in die branche namelijk erg aan.

TIP 2: Vóór je reizen: boek in steden ALTIJD een foodtour, het liefst meteen op de eerste dag. Zo weet je meteen wat je moet bestellen en vaak krijg je tips voor leuke tentjes. Ook stuur ik vaak DM naar foodies op Instagram van een bepaalde stad voor insider tips.

TIP 3: Doe het gewoon! Wil je reizen; zet een datum, ga sparen, verkoop je spullen, zeg je baan op, koop een crappy busje of backpack en ga! Weet je niet of het iets voor jou is? Wil je na 2 weken op reis weer terugkomen op je beslissing? Dat mag gewoon! Denk dus niet ik ga fulltime reizen of ik ben strak een jaar van huis, als je niet meer wil dan mag en kan je altijd terug.

koh tao hangmat

What's next?

De afgelopen 4 jaar hebben we voornamelijk in onze camper geleefd, en dat vonden we echt fantastisch! Je hebt overal en altijd je huis bij je, iets wat we soms wel missen met alleen een backpack. De afgelopen jaren hebben we geleerd dat we het fijn vinden om ons leven lekker simpel te houden. Weinig spullen, niet te veel kleding en geen gedoe met een groot huis. Geef ons maar een campingtafel, wat kaarsjes, speciaalbiertjes en een ukulele, dan vinden we het al een geslaagde dag.

In februari gaan we drie weken samen reizen met mijn zus (Desi) door Indonesië. Dan staan Sumatra en Lombok op de planning. In maart staat Raja Ampat op de planning. En heel misschien nog Zuid Korea of Japan en we willen ook nog graag naar Siargao. Maar onze plannen wisselen bijna elke dag haha!

"We willen de zomer graag in Nederland vieren en dan weer lekker op pad tijdens de wintermaanden. Alleen weten we nog niet of dat met de bus of backpack zal zijn."

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

Het klinkt heel corny, maar dit is toch wel ons droomleven. Een paar maanden reizen en dan de zomermaanden in Nederland doorbrengen. We willen nog heel graag een kleine woning in Nederland, een tiny house of chalet, omdat dit minder papierwerk vereist. Dat staat nog op de planning. En als we echt aan het dromen zijn, ook nog een huisje op ergens in een tropisch land. En ooit weer een hond! Want man wat missen we die kleine dikzak nog steeds elke dag.

Of we onze levensstijl aanraden? Als je van reizen houdt en bereid bent om een stukje comfort op te geven: absoluut JA, 100% DOEN! Het is wel echt anders dan op vakantie gaan; dat beetje luxe valt weg, maar je krijgt er enorm veel voor terug.

olifant Zuidoost-Azië

Wij hebben dit gastblog met veel plezier gelezen, jij hopelijk ook! We kijken ernaar uit om Desi & Leroy (als het meezit met de planning) te ontmoeten in Indonesië, en gezellig een paar dagen samen op avontuur te gaan. Twijfel jij nog of je moet gaan reizen? Boek gewoon een ticket, dan kun je er niet meer onderuit 😉 Niet meer uitstellen, maar gaan!

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten en volg ons op InstagramTiktok of Youtube voor nog meer tips en reisinspiratie!